Hjälp vad har vi för fisk !?!?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Simonols
    • July 2008
    • 108

    Hjälp vad har vi för fisk !?!?!

    Hej
    "svärfar" har en damm med fiskar och fick lite småfisk av en kompis till han förra sommarn. Dom måste ha födits i hans kompis damm. Grejen är att det bara finns koi och guldfisk i den dammen och dom här ser inte direkt ut som någon av dom.

    Dom påminner lite om guldfiskarna som dom går ihop med nu men tycker munnen ser lite annorlunda ut samt att dom har grövre och högre kroppsform än dom jämngamla guldfiskarna.

    Dom gillar att rota på botten och rycka upp mina akvariväxter nu när dom är inne över vintern.

    Dom största är ca 15cm och dom 2 minsta som är lika gamla ca 8 cm och nästan svarta på ryggen medans dom 3 större är mer vanlig "fiskfärg" som ni kan se på bilderna. Vore skitkul om nån kunde hjälpa mig med vad det är.

    Mvh Simon

    http://www.geting.se/viewimage.php?i...4276-fisk1.jpg
    http://www.geting.se/viewimage.php?i...4280-fisk2.jpg
    http://www.geting.se/viewimage.php?i...4281-fisk3.jpg
    Senast redigerad av Simonols; 14 November 2009, 20:39.
  • Storkas
    • August 2009
    • 33

    #2
    Är långt ifrån expert men min gissning skulle va mört.
    igentligen har jag ingen aning.

    Kommentar

    • Erik Åhlander
      • January 2006
      • 1881

      #3
      Det är en vildfärgad karp (släktet Cyprinus), men jag vågar inte säga vilken art. Koi är en domesticerad asiatisk Cyprinus, medan guldfisken tillhör släktet Carassius, samma släkte som våran ruda. Karparna, alltså Cyprinus, har den andra strålen i ryggfenan lång och hård, hos rudor och guldfiskar kortare och mjuk.

      Det kan vara koi som gått tillbaks till vildfärgen eller europeisk karp som har kommit med på något sätt.

      Senast redigerad av Erik Åhlander; 14 November 2009, 22:39. Anledning: länk

      Kommentar

      • thobiastt
        • September 2009
        • 149

        #4
        Kanske är rudor?

        Kommentar

        • koiboy
          • April 2008
          • 54

          #5
          Är säker på att det där måste vara en guldfisk då jag inte kan se några karaktäristiska skäggtömmar som en koi karp skulle ha. Om du dock kan ta en bild som där rutan är lite renare och fisken inte gapar så är det lättare att säga med säkerhet.

          Vad det beträffar färgen så är det så att guldfiskar kan ha en potential att inte utvecklar sina "klassiska" guldfisk färger fören efter ett år eller två. Så rimligtvis så kommer du under tidens gång se att fisken ändrar färg.

          Mvh
          ludvig

          Kommentar

          • Simonols
            • July 2008
            • 108

            #6
            Hej

            Det är inte rutan som är speciellt skitig utan min skitdåliga mobilkamera
            Jag ska försöka få tag i en digitalkamera. Det lustiga är att fenorna ser ut precis som på guldfiskarna men kroppsformen är mer som koi. Dom har dock inte några skägg.

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Håller med Erik. Den har S-böjd ryggfena så det är inte en guldfisk eller ruda, och om du kollar har den säkert "mustasch", dvs skäggtömmar.
              Karp alltså.

              Eller kanske rentav en hybrid: http://www.tnfish.org/PhotoGalleryFi...rNegus_jpg.htm
              Senast redigerad av Azur; 16 November 2009, 01:12.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Simonols
                • July 2008
                • 108

                #8
                Tack för den bilden. Nu tror jag faktiskt vi har hittat rätt. Så ser dom faktiskt ut. Det skiljer lite på munnen men jag antar att det kan skilja lite från fisk till fisk precis som med människor.

                Kommentar

                • koiboy
                  • April 2008
                  • 54

                  #9
                  Simonols
                  Har fisken skäggtömar eller inte?

                  Kommentar

                  • Per/Haninge
                    • January 2007
                    • 285

                    #10
                    Kan vara så att Koi och guldfisk korsat sig, blir då utan "skäggtömmar"
                    Senast redigerad av Per/Haninge; 18 November 2009, 09:56.
                    Per/Haninge

                    Kommentar

                    • esoxlucius74
                      • October 2009
                      • 493

                      #11
                      Det ser ut som en "Common carp" som metarna jagar i England.
                      360Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=605 )
                      16Liter.( http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=625 )

                      Kommentar

                      • Per/Haninge
                        • January 2007
                        • 285

                        #12
                        Texten jag reagerade på är denna.
                        Per/Haninge

                        Kommentar

                        • Atlas-Generalen
                          • November 2009
                          • 31

                          #13
                          Ursprungligen postat av Storkas
                          Är långt ifrån expert men min gissning skulle va mört.
                          igentligen har jag ingen aning.

                          Tror inte att de är mört! Dom är silver färgade med röda fenor och röda ögon!
                          /Generalen

                          Kommentar

                          • Simonols
                            • July 2008
                            • 108

                            #14
                            Ursprungligen postat av koiboy
                            Simonols
                            Har fisken skäggtömar eller inte?
                            Fiskarna har inga skäggtömmar. Jag är nog nästan säker på att det måste vara en korsning mellan guldfisk och koi.

                            Hur stora tror ni dessa hybrider kan bli ? 20-30 cm ?

                            Kommentar

                            • Erik Åhlander
                              • January 2006
                              • 1881

                              #15
                              Jag tycker jag ser skäggtömmar! Går det att ordna en skarp bild på huvudet när den inte gapar?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...