Problem med simblåsan

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ViccyVictoria
    • October 2009
    • 3

    Problem med simblåsan

    Det har säkert varit flera hundra sånna här trådar om detta ämnet, men jag hittar som sagt ingen just nu.

    Jag upptäckte just nu att min slöjstjärt inte kan simma ordentligt.
    Den liksom flyter upp och rullar runt hela tiden, och den har problem med att komma till botten av akvariumet. Och jag har hört att det är problem med simblåsan då.
    Den har haft problem en gång innan, men det var inte så allvarligt eftersom den bara flöt upp lite grann. Det fixade sig morgonen därpå.
    Nu hamnar den på rygg vid vattenytan, och jag är rädd att den kan dö, eftersom ja, fiskar kan inte andas på land. 8-)
    Är det inte något jag kan göra?
    Den verkar ju kämpa som bara den med att ta sig till botten.
    Vill ju heller inte att den ska dö av överansträngning.. :/
  • Estetfjortiz
    • March 2009
    • 365

    #2
    Tänkte ta upp en liten historia om vad jag gjorde när min fisk fick simblåseförlamning.

    Min endlers guppyhona simmade en dag väldig konstigt. Hela hennes stjärt hängde neråt och hon var som förlamad bakom kroppen. Hon kunde simma, men dock väldigt dåligt. Funderade över ett tag att ta bort henne då de inte såg så ljust ut. Men istället så tänkte jag att jag kunde testa att medicinera henne, bara för "skojs" skull. Så medicinerade henne med en gul brustablett (en bakteriedödande medicin för dammfiskar egentligen). Det tog ungefär en vecka sedan var hon mirakulöst nästan helt återställd! Har kvar henne ännu och detta hände för knappt ett halvår sedan. Hon simmar precis som vilken annan fisk som helst, fast hennes stjärt hänger fortfarande lite neråt. Men hon är pigg och glad och äter och simmar som de andra. Hon har till och med fått yngel efter det utan problem!

    Jag vet inte vad du ska göra med din fisk men det verkar ju som om fiskarna kan bli någorlunda återställda från simblåseproblemen. Eller så var det helt enkelt en mirakulös händelse med min fisk
    HETER NU MERA UNDERVATTEN!

    Kommentar

    • _Shrek_
      • November 2009
      • 35

      #3
      Vad heter medicinen du provade...?
      Only God Can Judge Me..

      Kommentar

      Arbetssätt...