Frankensteins guldfiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #16
    Ursprungligen postat av FiaLotta
    fast genom taxen har man tagit vara på en naturlig mutation som sker överallt, som hos kor hästar och människor.
    taxen har ju dessutom en väldigt tydlig avelsplan där proportionerna är väldigt viktiga eftersom den ska kunna ta sig fram obehindrat utan att ha ont någonstans då det är en jakthund.

    dessa fiskar simmar efter vad jag har sett inte helt obehindrat dom mer fläktar runt på botten. men det är naturligtvis möjligt att jag har sett dåliga exemplar.
    Guldfiskarna på fotot är väl också "framtagna" genom naturliga imitationer. För dessa guldfiskar finns definitivt också en tydlig avelsplan där proportionerna är väldigt viktiga (någon sådan finns inte för våra vanliga fiskar).
    Visst dom simmar sämre än "naturformerna" (naturformerna är ju egentligen också avelsformer), men de behöver inte heller simma så bra, snabbt och graciöst som naturformerna eftersom det inte behövs i akvariet för att där undvika att bli tagen av predatorer och hitta föda.
    På samma sätt så rör ju sig en tax betydligt långsammare och mindre graciöst än deras stamfader, men inte heller för taxar är det nödvändigt för att kunna överleva.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • flygrc
      • June 2006
      • 2755

      #17
      Problemet är när man avlar på utseende, man bryr sig väldigt lite om att man avlar vidare på defekter. Se på hundar med kassa höfter som exempel.
      https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
      Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av flygrc
        Problemet är när man avlar på utseende, man bryr sig väldigt lite om att man avlar vidare på defekter. Se på hundar med kassa höfter som exempel.
        Defekter är det ju mer eller mindre hos alla framavlade djur - dvs både för en guldfisk och en tax.
        Håller med om att det borde finnas en gräns någonstans - men frågan är var. Du nämner höfterna hos vissa hundar, jag håller med att där går det över gränsen. Någon nämnde fiskar som inte kan simma, där håller jag också med.
        Dock är det ju som så att de allra flesta fiskar som visas i den första länken ovan kan simma utmärkt (om än något långsammare än "vanliga" guldfiskar) om de hålls i tillräckligt stora akvarier. Dvs ungefär jämförbart - en varg jämfört med en tax.
        Kan tänka mig att vissa av dom har odlats så att ryggraden påverkas på samma sätt som vissa långfenade småfiskar kan få dålig ryggrad (t.ex. hos guppy) - detta är självklart helt fel. Men sådant hör faktiskt till undantagen bland dessa avelsformer av guldfisk.

        Så hela fördömandet av denna grupp av fiskar handlar egentligen inte om fakta om dem, utan enbart om smak. Vi tycker helt enkelt att de är förjordat fula. Nu vågar vi inte stå för detta att vi helt enkelt dömer ut andras smak, på samma sätt som vi dömer ut dom som gillar Christer Sjögren, Bingolotto etc. etc. - så istället skyller vi på annat som att det är en sjuk avel, fiskarna kan inte simma, dom lider etc.

        Dessa och andra fiskar lider när vi ger dom en dålig miljö - för små akvarier, struntar i vattenbyten etc. etc. Detta är det viktiga att poängtera - för min del får folk gärna älska såväl konstiga guldfiskar, Christer Sjögren och Bingolotto även om jag nu själv föredrar andra fiskar, annan musik och andra TV-program
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • flygrc
          • June 2006
          • 2755

          #19
          Kjell, den har du tänkt på länge va?, jag tycker det var rätt så djupt och att där ligger mycket sanning i ditt resonemang.
          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av flygrc
            Kjell, den har du tänkt på länge va?, jag tycker det var rätt så djupt och att där ligger mycket sanning i ditt resonemang.
            Ja det har väl varit en mognadsprocess

            Jag var väl förr en av dom som ofta stod i "första ledet" och klankade ner på avelsformerna. Men sedan efter att ha besökt asiatiska utställningar ett antal gånger som gick det väl efterhand upp för mig att dessa fiskar där ofta var betydligt större och var också minst lika aktiva som våra vanliga guldfiskar. Det visade sig också att de som pysslade med denna sorts fiskar ofta var oerhört kunninga om sådant som genetik och vattenkemi och ofta höll sina fiskar bra mycket bättre än vad vi håller våra guldfiskar här. Så jag svängde väl sagt över från att se dessa fiskar som avskräde, till att det istället handlar om att hålla våra fiskar (oavsett vilka) på ett korrekt sätt. Jag tycker fortfarande definitivt inte att dessa fiskar är snygga, tvärtom, men jag ser det mer som en fråga mellan olika smaker än om dålig djurhållning.

            Det är väl lite samma som synen på skålarna. På nåt sätt så är en fiskskål symbolen för dålig fiskhållning och många säger att skålar är djurplågeri, medan akvarier är bra - när det istället handlar om att ALLA fiskarter ställer krav på den miljö de skall leva i och oavsett om vi väljer ett akvarie eller en skål så måste vi välja behållare utifrån detta.

            På något sätt så förenklas det hela - genom att man dömer ut sådant som "slöjstjärtar" och skålar - men struntar i det som är viktigt. Dvs skapa en miljö som är korrekt för resp. art. Det senare kräver dock en egen tankeförmåga hos oss själva och då är det enklare att bara fördöma vissa saker utan att tänka efter
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • travianplayer
              • October 2009
              • 1201

              #21
              Ursprungligen postat av harbard
              Hoppas du hör till den ironiska generationen!
              <<<(^:>*
              jag tycker endel var coola inte säger jag att det är bra men bara fisken mår bra. jag gillar ovanliga fiskar!
              Jag har ej dyslexi så känn er hemma att klaga på min stavning.

              Kommentar

              • tetraodonfeber
                • May 2007
                • 336

                #22
                ska man behöva odla fram stackars missfoster som inte ens kan simma ordentligt bara för att käna pengar så tycker jag iaf det är helt fel. stackars djur.
                Malawi

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #23
                  Ursprungligen postat av tetraodonfeber
                  ska man behöva odla fram stackars missfoster som inte ens kan simma ordentligt bara för att käna pengar så tycker jag iaf det är helt fel. stackars djur.
                  Du har väl inte ens orkat läsa mina tidigare inlägg va. Frågan kan gärna diskuteras men gör det seriöst.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kramfors
                    • January 2003
                    • 7265

                    #24
                    Slöjstjärt har odlas i många hundra år, ända sedan 1500 talet.
                    http://www.kramforskoi.com/

                    Kommentar

                    • _Shrek_
                      • November 2009
                      • 35

                      #25
                      Får väl lägga up lite film och kort på våra här....
                      Senast redigerad av _Shrek_; 04 November 2009, 21:02.
                      Only God Can Judge Me..

                      Kommentar

                      • koiboy
                        • April 2008
                        • 54

                        #26
                        Kommer då med en helt annan fråga men rörande guldfisk.
                        Är det någon som vet var guldfisken naturligt härstammar?
                        Vad är vildformen för art?
                        Finns denna art kvar idag?
                        Den kan ju inte var särskilt nära släkt med koi karpen till ex för dom kan inte få fertil avkomma (ingen avkomma alls för den delen).
                        Har de gjort några genetiska studier på det verkliga ursprunget på guldfisken?

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #27
                          Ursprungligen postat av koiboy
                          Kommer då med en helt annan fråga men rörande guldfisk.
                          Är det någon som vet var guldfisken naturligt härstammar?
                          Vad är vildformen för art?
                          Finns denna art kvar idag?
                          Den kan ju inte var särskilt nära släkt med koi karpen till ex för dom kan inte få fertil avkomma (ingen avkomma alls för den delen).
                          Har de gjort några genetiska studier på det verkliga ursprunget på guldfisken?
                          Svaret ges i denna Zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...cle&article=96
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • koiboy
                            • April 2008
                            • 54

                            #28
                            ÅHÅ...silverruda där ser man.
                            man lär sig något nytt varje dag

                            Kommentar

                            • Yoink
                              • September 2009
                              • 234

                              #29
                              Personligen tycker jag Christer Sjögren borde förbjudas, inte guldfiskarna i fråga

                              Kommentar

                              Arbetssätt...