koi och filtrering,vattenbyten.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tetraodonfeber
    • May 2007
    • 336

    koi och filtrering,vattenbyten.

    har alltid haft problen mad nitrit när det gäller koi
    men den här gången har jag förberätt mig väl för vintern med överdrivet stora filter för att klara vatten färdena så bra som möjligt. har inte så stor erfarenhet av koi har bara haft koi i ca 2,5 år och jag tycker de är rätt svårskötta.täta vattenbyten suga gruset var tredje dag,osv. är det något särskilt man ska tänka på nu när jag tagit in fisken från dammen? tacksam för goda råd och svar.
    Senast redigerad av tetraodonfeber; 18 October 2009, 14:19.
    Malawi
  • tetraodonfeber
    • May 2007
    • 336

    #2
    jasså ingen som har några bra råd,??
    Malawi

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Ta bort gruset där samlas s*it som kan ge sjukdomsframkallande bakterier.
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • tetraodonfeber
        • May 2007
        • 336

        #4
        men de gillar ju grus att bosa i.
        Malawi

        Kommentar

        • eriahl
          • April 2004
          • 5681

          #5
          Har man bara koll på fiskarna är det inga problem med eller utan grus. Om det är akvarium där det inte är bökigt att komma åt förstås. Det behöver ju inte vara ett tjockt lager. Man kan vara lite snål med maten oxå speciellt om tempen är sval.
          "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

          Kommentar

          • tetraodonfeber
            • May 2007
            • 336

            #6
            jag har ca 2cm grus och matar inte särskilt mycket heller, men nu har det ju gått i 3 veckor utan nitrit jag byter 25L var tredje dag, det är ett 250 L, 7 fiskar ca 12-13 cm stora. de är ju bara 1,5 år än. men jag ska bygga större damm nu tänkte jag, har en damm på 700-1000 någonstans. man tänkte bygga en på ungefär 4000-6000
            Malawi

            Kommentar

            • koiboy
              • April 2008
              • 54

              #7
              Håller med tidigare talare att lite grus är bara bra.
              Om det bara är 2 cm tjock så är de ingen fara, beror dock på vilken dimension du har på gruset. Hur stora är kornen?
              Med tanke på att koi är en "botten bökare" så brukar dom utan problem röra om gruset så att det hålls luftigt så att nytto bakterierna som sitter på gruset kan få syrerikt vatten och dessa bakterier är MYCKET viktiga för en stabil miljö i akvarier då dom hjälper till med nedbrytning.

              Har du en massa prylar i akvariet? så som rötter,stenar, dekorationer mm?
              Dessa kan ju göra de jobbigt att hålla rent och under dessa objekt så kommer inte koien åt att böka i gruset, så där kan sumpgaser bildas som ökar nitritnivåerna.

              Att byta vatten ofta till dina koi är viktigt. Tycker att 25 % låter alldeles lagom. Men du skulle kunna byta upp till 40% i gång i veckan om du så vill. Fisken brukar uppskatta större vatten byten har jag märkt.

              En liten instickare till bara!
              Kan vara nyttigt att tänka på att koien är extremt duktig på att skita ner. Äter gärna mycket och skiter där med mycket. Du ska få två tips.
              1. Mata fisken ofta med lite varje gång. Eftersom koi inte har en magsäck som vi utan bara en långtarm så går mycket mat (med mycket oupptagen näring särskilt proteiner) igenom fisken och ut i akvariet igen om man ger dom få gånger men mycket varje gång. Den o upptagna näringen är en stor bov till att vattnet bli skitigt fort.
              2. Tyvärr är det så att i och med att dom skiter ner så mycket så kan de vara svårt att hålla en bra bakteriekultur i akvariet och särskilt i filtret (ofta bara igenslammat av skit). Använd då filtret som en "skit avlägsnare" och rengör filtret ofta så att du får ut skit från akvariet för detta kommer oftast ändå inte hinna brytas ner i filtret innan de är för igen satt. Du kommer ha en massa nytto bakterier i gruset som kommer räcka bra för fiskarna ändå.

              Lycka till.

              Kommentar

              • tetraodonfeber
                • May 2007
                • 336

                #8
                ja vad bra, jo jag har bara 2-3 cm grus, i det, det förstod jag själv att det kunde bli problem med det senare. sedan har jag en stor filtermatta som är 15#15
                #30 och 2 st fluval 1000Lh. det borde räcka till, byter ca en tredjedel vatten 2gr i veckan. nej jag har inga grejor i karet bara grus och en syresten.
                Malawi

                Kommentar

                • koiboy
                  • April 2008
                  • 54

                  #9
                  Låter som att du har ett bra akvarium med bra filter och sparsamt med inredning. Verkar lätt skött och lagom med vattenbyten.

                  Keep up the good work!!

                  Kommentar

                  • brtizlava
                    • November 2009
                    • 13

                    #10
                    kan man ha koi fiskar i en damm på 3000 liter med ett hozelock bioforce 11 000 filter och med en titan 3000 pumphttp se film på dammen här http://www.youtube.com/watch?v=zL93N5XUbm8

                    Kommentar

                    • hogge70
                      • November 2009
                      • 20

                      #11
                      pumpen räcker till
                      men jag vet inte om jag tycker att dammen gör det
                      man brukar säga ca 1m3 vatten per 50cm koi så det funkar ju när dom är små
                      men dom växer fort
                      köpte mina i slutet av maj ca 8 cm i slutet av september var den största 23 cm
                      men så har jag jobbat med tillväxten oxå!!
                      bättre med lite skit i hörnen än ett rent helvete

                      Kommentar

                      Arbetssätt...