Leker mina praktbotior?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marbil
    • August 2009
    • 12

    Leker mina praktbotior?

    Jag har 2 ganska stora praktbotior och i kväll har de haft något konstigt för sig. Det går ju inte hitta någonting på nätet om hur praktbotior leker, men detta påminner väldigt mycket om parningslek. De flämtar och verkar inte alls medvetna om alla malawisar som simmar omkring runt dem. Jag lyckades få tag i kameran och har spelat in dem. (Nu är ju kvaliteten inte direkt den bästa.) Visst ser det ut som om de leker!?

  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    #2
    Ser ju onekligen ut som lek eller något sådant men skulle lika gärna kunna vara en "maktkamp" hanar emellan, då jag har för mig att praktbotior är omöjliga att odla om man inte har ett totalt anpassat odlingsakvarium med rejält strömt vatten och en några lugna områden.

    Skulle tippa på maktkamp men läs på om praktbotia lek, vet att det finns minst en tråd om detta på Zoopet.
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se

    Kommentar

    • Scalaren96
      • September 2009
      • 43

      #3
      inte direkt någon expert men det ser faktist ut som dom leker men det är igentligen ganska omöjligt om man inte har ett odlings akvarium.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        så gör mina stora praktbotior ofta, dom bråkar/busar med varandra. dessutom så tycker jag det ser ut som att man ser deras taggar under ögonen vilket är ett annat tecken på att det är bråk.

        Kommentar

        • marbil
          • August 2009
          • 12

          #5
          Jag tänkte att även om det inte är någon i Sverige som lyckats få yngel, så är det ju inte helt omöjligt att de har någon typ av lek. Det var i alla fall inget allvarligt bråk, utan ganska kärleksfullt. När de tröttnat simmade de in i sin grotta och låg tätt tillsammans som de brukar. Och ålen under dem, som vanligt. Så "lekte" de en stund idag och sedan har de simmat runt som vanligt.
          Oavsett vad de gjorde - så är jag helt fascinerad av dessa fiskar.

          Kommentar

          • drd
            • March 2004
            • 5586

            #6
            Jag skulle nog oxå kalla det där nån slags maktkamp mellan 2 hanar.
            Jäkligt fina botior det där.
            Dom ser väldigt lika ut så hade det varit lek skulle den ena varit betydligt tjockare om den var romstinn är min tanke.
            ________________________________________________

            Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

            Kommentar

            Arbetssätt...