Kan ägg gå i "dvala"?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sultanen
    • January 2008
    • 2457

    Kan ägg gå i "dvala"?

    Som topic lyder så funderar jag på om ägg kan gå i någon form av dvala?

    Anledningen till funderingen/frågan är att jag har hittat 14st små (3-6mm) yngel i ett kar här hemma. Karet lade jag ner för ungefär en vecka sedan, det har gått som halvpassivt räkkar. Jag fiskade ut räkorna ur karet och tömde det på största delen av vattnet, tänkte låta det stå med låg vattennivå ett tag för att se om det var några räklingar kvar värda att ta vara på.
    Idag hade vi en filmkväll här hemma med några vänner varpå en bestämde sig för att kolla igenom våra kar, sist gick han till ned nedsläckta karet med lite vatten på botten och kikade in i det och frågade vad vi hade i det? Inget svarade jag men han insisterade på att det simmade små fiskar i karet

    Fine, förstår också att det kan finnas ägg som fått möjligheten att utvecklas när karet i övrigt tömts på invånare men det har inte funnits någon fisk i detta kar på 4 månader då mina Galaxy Rasboror åkte ur det, men ynglen i karet nu är nykläckta

    Kan de ha triggats till kläckning när jag röjde runt i karet när jag tömde det? Karet tömdes på sand, växter, filter, rubbet, bara en massa skit/bös och vatten kvar i.

    Det nedlagda räkkaret de kläcktes i
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0448.JPG
Visningar: 1
Storlek: 78,5 KB
ID: 2179418

    Ett av ynglen
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0450.JPG
Visningar: 1
Storlek: 24,6 KB
ID: 2179419

    Det lilla 7l karet de fått flytta till
    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0451.JPG
Visningar: 1
Storlek: 105,3 KB
ID: 2179420
    300L Räkkar
    400L Växtakvarium
    220L Saltvatten - Under uppstart
    Intresserad av räkor? www.RedBee.se
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    #2
    Hoppas du får något svar skulle också villja veta, ska bli kul att få följa dina småttingar
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • Sultanen
      • January 2008
      • 2457

      #3
      Någon som varit med om något liknande? Hade verkligen uppskattat erfarenheter tankar och funderingar! Är fortfarande rejält förbryllad.
      300L Räkkar
      400L Växtakvarium
      220L Saltvatten - Under uppstart
      Intresserad av räkor? www.RedBee.se

      Kommentar

      • Lasse
        • October 2002
        • 1965

        #4
        Har du haft några killis i där? Det finns ju fiskar som är kända för viloägg och de åtgärder som du gjort kan mycket väl vara nyckelretningar för kläckning. Hurvida rasboror har denna förmåga eller inte vet jag ej. Ettdera så har du väldigt skojfriska kompisar eller så har du hittat en överlevnadsstategi. Kul att få veta vad det är för art när de vuxit upp.

        MVH lasse
        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Om dem klarar sig dvs. Brukar det inte bli problem när man flyttar fiskar från rejält dåligt vatten till friskt vatten?

          Kommentar

          • Sultanen
            • January 2008
            • 2457

            #6
            Ursprungligen postat av Lasse
            Har du haft några killis i där? Det finns ju fiskar som är kända för viloägg och de åtgärder som du gjort kan mycket väl vara nyckelretningar för kläckning. Hurvida rasboror har denna förmåga eller inte vet jag ej. Ettdera så har du väldigt skojfriska kompisar eller så har du hittat en överlevnadsstategi. Kul att få veta vad det är för art när de vuxit upp.

            MVH lasse
            Inga killis i det karet, det har gått tre olika fiskarter i det karet;
            Fjärilsciklider (inte på ett år, men deras lek och ägg är svåra att missa i ett 50L kar)
            Galaxy(åkte ur för 4 månader sedan)
            Platy(även dessa åkte ur för flera månader sedan och detta är defentitivt inga platyyngel)

            Skojfriska kompisar är även det uteslutet

            Det har tydligen diskuterats huruvida Galaxy är en rasbora eller en Danio, tror det är så att de numera är en Danio.

            Tydligen skall det ta 11-12 veckor för galaxy att utveckla sin typiska teckning så vi får väl se.
            Ursprungligen postat av Johanski
            Om dem klarar sig dvs. Brukar det inte bli problem när man flyttar fiskar från rejält dåligt vatten till friskt vatten?
            Vattnet i det karet har iaf "rätt" vattenvärden, nitrit nitrat = 0, Finns ju en del liv i ett nedlagt kar också, snäckor, små microdjur och någon form av "mask" finns i det karet. Luktar inte konstigt heller, hade tankarna på det du skrev, övervägde att låta dem gå kvar och koppa in dem gradvis över ett par dagar men beslutade mig för att det nog inte var någon fara att lägga över dem rellativt snabbt.
            300L Räkkar
            400L Växtakvarium
            220L Saltvatten - Under uppstart
            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

            Kommentar

            • Sultanen
              • January 2008
              • 2457

              #7
              Hjälp mig komma underfund med vilken art det är, eller, försök om det går även om de inte färgat ut helt

              Nu har det ju gått ett par veckor, närmare bestämt 1 ½ månad, dvs ca 6 veckor. Ett av ynglen är mycket större än övriga, det vi fiskade upp ensamt i en 10L hink med lite växter i. Lyckades fota det och de andra små ynglen, börjar det gå att identifiera dem nu?
              Är verkligen inte säker på att det är Galaxy men hoppas fortfarande på det.
              Tror dessa två bilderna är på det "större" ynglet
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0966_1024x685.jpg
Visningar: 1
Storlek: 22,2 KB
ID: 2115519

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1042_1024x685.jpg
Visningar: 1
Storlek: 24,8 KB
ID: 2115523

              Dessa bilderna är nog på de mindre ynglen
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0974_1024x685.jpg
Visningar: 1
Storlek: 21,4 KB
ID: 2115520

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1004_1024x685.jpg
Visningar: 1
Storlek: 16,4 KB
ID: 2115521

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1039_1024x685.jpg
Visningar: 1
Storlek: 18,3 KB
ID: 2115522

              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1044_1024x685.jpg
Visningar: 1
Storlek: 19,6 KB
ID: 2115524

              Börjar misstänka att den skyldiga till iaf det ynglet i hinken är dessa?:
              Neon-regnbåge
              Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_1061_1024x685.jpg
Visningar: 1
Storlek: 35,4 KB
ID: 2115525

              [EDIT]
              Hittade en bild på hur ett yngel ifrån en neonregnbåge ser ut efter 6 veckor och 7mm, det ser verkligen ut som en regnbåge där, ser inte alls ut som mitt yngel
              The Dwarf Neon Rainbow is a nano fish beloved by beginner and veteran fishkeepers alike. Read on to learn what it takes to care for this unique species.


              JAAA! Jag hittade bilder på galaxy under uppväxt, letat längre och när jag äntligen postar och frågar hittar jag det:
              http://www.celestialpearldanio.com/f...?t=6&highlight=
              Hjälp mig nu avgöra vad tusan det kan vara
              Senast redigerad av Sultanen; 26 November 2009, 01:15.
              300L Räkkar
              400L Växtakvarium
              220L Saltvatten - Under uppstart
              Intresserad av räkor? www.RedBee.se

              Kommentar

              • suzanne.h
                • March 2005
                • 223

                #8
                Har två bilder på galaxyyngel i mitt album som du kan titta på och jämföra med.
                Galaxyyngel
                Jag har haft ett sebrafiskyngel som utvecklats sent, men bara ca 1 vecka efter de andra.

                Kommentar

                Arbetssätt...