Ilsken kopparbarb

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • barbera
    • October 2009
    • 4

    Ilsken kopparbarb

    Jag har 7 kopparbarber och 9 fembandsbarber i mitt 112-liters akvarium (som har många växter och gömställen). Kopparbarberna är 5 honor och 2 hannar. Problemet är den ena kopparbarb-hannen som bestämmer allt i akvariet. Han patrullerar ständigt och alla andra får bara vara i varsitt hörn, kopparbarberna i ett och fembansbarberna i ett annat. De få tillfällen han ägnar sig åt annat än att patrullera (para sig) så passar alla andra fiskar på att simma runt. Vi hade först bara denna hannen, men köpte en till så att han skulle kunna ha en rival och låta de andra vara mer. Tyvärr vågar den nya hannen inte stå upp för den gamla (men de är nog lika gamla, ungefär lika stora), så det hjälpte inte.

    Är det någon som har några bra tips för att få ett slut på hans ständiga patrullerande, så att de andra fiskarna också kan vistas i hela akvariet? Jag börjar undra om just denna barb är lite psykiskt störd Ska jag prova att köpa en till barb-hanne - den största jag ser? Eller helt enkelt ta ut "polisen"? (Vilket ju känns trist, man vill ju inte ta kål på sina fiskar). Eller några andra tips? Jsut nu känns det som att han förstör för alla andra fredliga firrar som bara vill simma runt och picka och njuta av livet.



    Tack på förhand!
  • Svetsaren
    • July 2009
    • 193

    #2
    I med en värre fisk, som visar var skåpet skall stå. Då inser han att han bara är en kopparbarb. Mina kopparbarber simmade lite varstans innan det plumsade ner lite blandade ciklider i mitt 165 l. Palettciklider eller scalarer, som funkar även med lite större platy- och guppyyngel. Nu rättar alla kopparbarber in sig i ledet och simmar fint i formation.

    Kommentar

    • barbera
      • October 2009
      • 4

      #3
      Tack för tipset! Jag ska se om jag hitta någon lämplig överherre åt min barb som kallas VilleDen andra hannen som kallas Sheldon är hur trevlig och lugn som helst, och går t.o.m. bort till fembandsbarberna och leker med dem vid det livliga pumpå-vattnet ibland. Ville är nog en riktigt ilsken liten individ

      Kommentar

      Arbetssätt...