Min praktbotia är mer fenbitare än jag trodde!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ToveTott
    • July 2007
    • 558

    #16
    Hur går det?
    Biolog men inte allvetande

    102L
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

    Kommentar

    • janson
      • July 2009
      • 300

      #17
      Ursprungligen postat av ToveTott
      Hur går det?
      Praktbotian verkar bara bli värre. Senaste gången den ena blev biten blev det något vitt på fenan så han simmar nu i karantän med baktopur. Fenen har nu börjat läka ut igen! Han får simma där ett par dagar till tills fenen är helt tillbaka.

      Har mejlat den lokala akvarieföreningen om de vill ta hand om praktbotian. DÄr lär han få bättre hem än om jag ger han till en affär.
      Senast redigerad av janson; 09 October 2009, 13:30.

      Kommentar

      • tummen
        • March 2005
        • 5199

        #18
        Ja, jag skulle aldrig ha pansarmalar och botior ihop, hade det och mina botior bet pansarmalarna på "nosen" så de dog en efter en, och då hade jag ändå 3 botior ihop. Jag tror att de konkurrerar för mycket om samma utrymme i akvariet helt enkelt, och då drar de snällare pansarmalarna det kortaste strået.
        Thomas "tummen" Wallén

        Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

        Kommentar

        • janson
          • July 2009
          • 300

          #19
          Ursprungligen postat av tummen
          Ja, jag skulle aldrig ha pansarmalar och botior ihop, hade det och mina botior bet pansarmalarna på "nosen" så de dog en efter en, och då hade jag ändå 3 botior ihop. Jag tror att de konkurrerar för mycket om samma utrymme i akvariet helt enkelt, och då drar de snällare pansarmalarna det kortaste strået.
          Bita på nosen låter ju värre än på fenorna. Blev de stora bitsår då? Men du har rätt. Det är fel att köra botior och pansarmalar tillsammans. Har mejlal bland annat akvarieförening ifall de vill ta hand om dem men de är inte jättesnabba på att svara.

          Kommentar

          • janson
            • July 2009
            • 300

            #20
            Sen en annan sak jag tänkt på ibland. Kan agrgesiva fiskar lära sig att acceptera varandra? Tänk tex om man köper typ gurami eller något i samma storlek. Kan beteendet förändras? Både till bättre och sämre?

            Kommentar

            • AnnikaMo
              • November 2008
              • 198

              #21
              Hej..på er. Mina praktotior är fortfarande jättesnälla. Har råkat utöka så nu har jag 16 stycken. 540 liters. Men jag har även pansarmalar en sådär 12-14 stycken. De funkar jättebra ihop. Jag ger dem nästan varje dag pansarmal fodertabletter.
              Tro det eller ej så har jag även guramis....och aldrig några problem....
              Det är jättekul och vackert. Mitt råd är nog fortfarande; ge bort din gamling till nån som har ett stim eller skaffa fler.
              Min kompis hade bara en och den var oxå en enstöring tills han kom till oss.
              Lycka till A.

              Kommentar

              • Grottbert
                • November 2009
                • 340

                #22
                Jag har 3st Pakistanbotior och 4 metallpansarmalar tillsammans och det fungerar jättebra. Det händer till och med att dom stimmar ihop ibland.

                Kommentar

                • tummen
                  • March 2005
                  • 5199

                  #23
                  Ursprungligen postat av janson
                  Bita på nosen låter ju värre än på fenorna. Blev de stora bitsår då? Men du har rätt. Det är fel att köra botior och pansarmalar tillsammans. Har mejlal bland annat akvarieförening ifall de vill ta hand om dem men de är inte jättesnabba på att svara.
                  Skänk/byt in dem i affär istället, då får du kanske snabbare svar....
                  Thomas "tummen" Wallén

                  Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                  Kommentar

                  • tummen
                    • March 2005
                    • 5199

                    #24
                    AnnikaMo och Grottbert:
                    Kom inte och säg att jag inte varnade er....Hoppas jag har fel dock, men det kan ju skilja på olika individer också, men mina var ganska stora, kanske bitskheten kommer med åldern....?
                    Thomas "tummen" Wallén

                    Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                    Kommentar

                    Arbetssätt...