Är mina Siamensis konstiga ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pappa-jonas
    • March 2003
    • 91

    Är mina Siamensis konstiga ?

    Jag har haft mina Siamesiska algätare i flera år.
    Nu när jag satt och tittade in i akvariet så sprätter de
    i bottensanden med bakfenan. Alla samlas på samma ställe och gör lika dant när någon börjat. Efter några sprättanden så lägger de av.
    Vad håller de på med ? Såhär har de alltid gjort .

    Mvh Jonas


    " Aldrig husvagn "
    " Aldrig husvagn "
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
    Jag har haft mina Siamesiska algätare i flera år.
    Nu när jag satt och tittade in i akvariet så sprätter de
    i bottensanden med bakfenan.<hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

    Blir de väldigt ljusa i färgen, nästan silverfärgade, när de gör det?

    De imponerar på varandra & avgör inbördes rangordning genom hot-display som bland annat inbegriper att de bleknar och slår stora överdrivna slag med stjärten. Siameser är extremt sociala fiskar med massor av beteenden inom gruppen.

    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • bubbis
      • February 2003
      • 425

      #3
      Det där med att de blir ljusa i färgen nästan silverfärgade känner jag igen hos mina siameser. Detta inträffar när de simmar runt runt i en cirkel och darrar med kroppen. Så det är alltså rangordningen de bestämmer när de gör detta? Var har du läst eller hört detta?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        <BLOCKQUOTE id=quote><font size=1 face="Verdana, Arial, Helvetica" id=quote>citat:<hr height=1 noshade id=quote>
        Det där med att de blir ljusa i färgen nästan silverfärgade känner jag igen hos mina siameser. Detta inträffar när de simmar runt runt i en cirkel och darrar med kroppen. Så det är alltså rangordningen de bestämmer när de gör detta? Var har du läst eller hört detta?
        <hr height=1 noshade id=quote></BLOCKQUOTE id=quote></font id=quote><font face="Verdana, Arial, Helvetica" size=2 id=quote>

        Jag har sett dem. Den typen av beteende är väldigt vanliga hos fiskar; praktiskt taget alla ciklider har liknande beteenden, ja tillochmed neontetra.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • bubbis
          • February 2003
          • 425

          #5
          Har frågat om detta beteendet hos siameserna här på forumet innan utan svar, så det var skoj att man äntligen har fått svar på det.

          Kommentar

          • d-day
            • October 2002
            • 73

            #6
            Har upplevt det där beteendet hos mina Siameser också.Framför allt det där med sprättandet i gruset och det där hotbeteendet när dom blir helt silverfärgade har jag sett flera gånger.Då brukar det bli riktiga strider så både grus och fisk flyger åt alla håll,men det brukar snabbt gå över när "bossen" är utsedd.

            Kommentar

            Arbetssätt...