Fråga om stör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ElinM
    • August 2009
    • 28

    Fråga om stör

    Hej,

    Hoppas att nån kan hjälpa mig. Min pappa har en damm där han har guldfisk och koi. I sommar har han även skaffat en stör.
    Jag är lite orolig för hur denna stör ska klara vintern. Är det någon som vet något om detta?
    Har inte hittat så mycket information om stören och i affären han köpte den sa de inte mycket. Antar att de mest ville tjäna pengar...

    tacksam för svar
  • GRIZZLY
    • December 2006
    • 867

    #2
    Tror den kan bli runt 2-3 meter så ja hoppas ni har en stor damm :P

    Kommentar

    • addo
      • January 2007
      • 609

      #3
      stören som säljs till dammar blir ca 1,2 meter.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Ursprungligen postat av addo
        stören som säljs till dammar blir ca 1,2 meter.

        inte helt säkert.

        snackade med en akvarieaffär som hade störar inne i våras.

        de hade beställt en version som skulle bli cirka 1,5 meter.

        men de fick 2 versioner i sändningen, efter vidare koll så visade det
        sig att den ena versionen kan bli 3-4 meter.........

        den åkte sedemera tebax till importören.

        ergo, helt säker kan man inte vara.


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Från Pondtaem.
          Citat: Stör är en anna fisk som blivit populär de senaste åren. Det som säljs i handeln är odlade hybrider som inte har något med den berömda Ryska stören (beluba) att göra förutom utseendet. Stören växer fort och med sitt hajliknande utsende är den är den iögonfallande. Den kräver en relativt stor damm med en lugn omgivning så den får tag i mat. Små störar har svårt att överleva om de finns trådalger i dammen som de lätt trasslar in sig i. Fåglar och katter äter också gärna småstörar till mellanmål.

          Att ge rätt foder till stör är särskilt viktigt. Stören har ibland svårt att hitta rätt foder i dammen och får ge sig mot andra fiskar. Vårt störfoder sjunker så stören lätt hittar det. Stören matas till dammen fryser men betydligt mindre när temperaturen sjunker under ca 8 grader.
          Därefter kan man ge dem lite mat ner till vattnet är 3 grader.
          Senast redigerad av Kramfors; 25 August 2009, 12:59.
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • ElinM
            • August 2009
            • 28

            #6
            Den informationen pappa hade fått var att den skulle bli ca en meter.
            Får verkligen hoppas att det stämmer!
            Visserligen har vi planer på att göra dammen större men det vore ju kul med liite gräsmatta på tomten

            Tack för tipsen om matning under vintern, det var mest det jag var osäker på. Jag har också hört att det ska vara svårt att få dem att äta ordentligt men som tur är har det inte varit något problem hittils.

            Kommentar

            Arbetssätt...