Hjälp eldskärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nightdevil
    • August 2009
    • 3

    Hjälp eldskärtar

    Hejsan, jag har 2 st eldskärtar, köpte dom för ca 1 månad sen. Har problem med den ena, har kommit fram till att jag har en hona och en hane, problemet är att hanen är väldigt blek i färgen. Vet inte vad som är fel, vattnet och maten är det inte fel på, men fisken gömmer sig ofta bakom vattenpumpen och det börjar oroa mig att den är sjuk eller något och jag vill inte att mina andra fiskar ska bli sjuka med. Någon som kanske vet vad det är fel på den eller om det är nått som bara händer ibland. Tackar på förhand / Felix
  • Don Kiwin
    • April 2007
    • 114

    #2
    Skulle nog inte rekomendera att ha två eldstjärtar tillsammans. Det kan fungera när de är små men i takt med att de växer så kommer de bli mer och mer aggressiva mot varandra. I slutändan leder det det oftast till ond bråd död för den ena om du inte flyttar på den ena.

    Där har du nog orsaken till problemet. Den blir förmodligen bortjagad och söker skydd bakom pumpen.

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Ursprungligen postat av Don Kiwin
      Skulle nog inte rekomendera att ha två eldstjärtar tillsammans. Det kan fungera när de är små men i takt med att de växer så kommer de bli mer och mer aggressiva mot varandra. I slutändan leder det det oftast till ond bråd död för den ena om du inte flyttar på den ena.

      Där har du nog orsaken till problemet. Den blir förmodligen bortjagad och söker skydd bakom pumpen.
      Exakt min tanke med
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • Nightdevil
        • August 2009
        • 3

        #4
        Okej, för han på zoobutiken sa inget om det heller när fråga om det va något specielt med dom. Då blir det ett akvarium till med den andra eldstjärten i

        Kommentar

        • ImPulse
          • August 2009
          • 203

          #5
          Ursprungligen postat av Nightdevil
          Okej, för han på zoobutiken sa inget om det heller när fråga om det va något specielt med dom. Då blir det ett akvarium till med den andra eldstjärten i
          Nej, det var väl bara ännu en sån där försäljare som inte bryr sig utan bara vill få fiskarna sålda. Typ. :/
          65 liter
          220 liter

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Många gånger så vet de inte riktigt vad det är de säljer heller.... Var försiktiga när ni handlar på köpcenter etc. eftersom personalen oftast inte har någon egen erfarenhet eller kunskap om akvaristik.
            En helgkurs räcker inte långt
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • Nightdevil
              • August 2009
              • 3

              #7
              ja, men blir att fixa mig ett till akvarium till den andra då, skulle vara fint med ett till också så det skadar inte mig Men jag får tacka så mycket för hjälpen

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Tänk också på att eldstjärtar kan vara ganska griniga och territoriella även gentemot andra arter, så man får vara försiktig med vad man har med dem.

                Värt att nämna kan annars vara att en som lyckades få lek av dem hade över 10 stycken tillsammans, om jag minns rätt.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • Don Kiwin
                  • April 2007
                  • 114

                  #9
                  Sura och griniga är bara förnamnet. Ju äldre de blir ju vresigare blir dom.
                  Hade en tillsammans med mina Malavis. Det var ju inte någon av cikliderna som var den dominante i karet direkt.

                  Kommentar

                  • AnnikaMo
                    • November 2008
                    • 198

                    #10
                    Kan man ha eldstjärt med praktbotior....A.

                    Kommentar

                    • chainy
                      • February 2007
                      • 405

                      #11
                      Ursprungligen postat av AnnikaMo
                      Kan man ha eldstjärt med praktbotior....A.

                      Ifall botiorna är mycket större. Men när eldstjärten växer ikapp kanske det inte fungerar längre
                      Bilder på mina fiskar finns på;
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2449363

                      Kommentar

                      Arbetssätt...