Blå slöjstjärt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Desmonia
    • August 2009
    • 10

    Blå slöjstjärt

    Undrar om det finns något speciellt namn på blåa slöjstjärtar.
  • suzanne.h
    • March 2005
    • 223

    #2
    Jag har aldrig sett en blå slöjstjärt. Har du någon bild på den?

    Kommentar

    • Desmonia
      • August 2009
      • 10

      #3
      Ska försöka lägga upp en halvbra bild, de rör sig ju hela tiden.

      Kommentar

      • Desmonia
        • August 2009
        • 10

        #4
        Gå in och kolla här

        Kommentar

        • Kramfors
          • January 2003
          • 7265

          #5
          Schubunkin
          http://www.kramforskoi.com/

          Kommentar

          • Desmonia
            • August 2009
            • 10

            #6
            Tack för svaret! Kollade upp på nätet, de på Akvarielagret hade ingen stenkoll direkt. Sa att de var slöjstjärtar.
            Camilla

            Kommentar

            • Shepard

              • March 2003
              • 13992

              #7
              Har inte slöjstjärtsvarianten som kallas calico samma färg som schubunkin?
              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
              Min profil
              Mitt galleri

              Kommentar

              • Desmonia
                • August 2009
                • 10

                #8
                Ursprungligen postat av Micke_A
                Har inte slöjstjärtsvarianten som kallas calico samma färg som schubunkin?
                Vet ej men mina har enkla fenor i bak, det ska väl inte slöjstjärtar ha?
                Tips på billiga akvarier, de här blir ju tydligen ganska stora och vårat är på ca 260 l.

                Kommentar

                • Shepard

                  • March 2003
                  • 13992

                  #9
                  Ursprungligen postat av Desmonia
                  Vet ej men mina har enkla fenor i bak, det ska väl inte slöjstjärtar ha?
                  Tips på billiga akvarier, de här blir ju tydligen ganska stora och vårat är på ca 260 l.
                  Ska man vara petig så ska ingen av dem ha det Men ja, har de enkel stjärtfena, så kallas de inte slöjstjärt, tror de slöjfenade varianterna med enkel stjärtfena kallas kometstjärt (eller om det är en egen variant, osäker). Schubunkin har i alla fall en stjärtfena.
                  "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                  Min profil
                  Mitt galleri

                  Kommentar

                  • Desmonia
                    • August 2009
                    • 10

                    #10
                    Ursprungligen postat av Micke_A
                    Ska man vara petig så ska ingen av dem ha det Men ja, har de enkel stjärtfena, så kallas de inte slöjstjärt, tror de slöjfenade varianterna med enkel stjärtfena kallas kometstjärt (eller om det är en egen variant, osäker). Schubunkin har i alla fall en stjärtfena.
                    Jag tror jag bestämmer mig för att de är schubunkins, låter lite roligare om inte annat. De håller inte på å rotar upp växterna heller som slöjstjärtar tydligen gör.
                    De är nydöpta: Pölsa och Gulasch blev det

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Ursprungligen postat av Desmonia
                      Jag tror jag bestämmer mig för att de är schubunkins, låter lite roligare om inte annat. De håller inte på å rotar upp växterna heller som slöjstjärtar tydligen gör.
                      De är nydöpta: Pölsa och Gulasch blev det

                      Ok Tja, de är samma art som slöjstjärtar, så om slöjstjärtar rotar upp växterna så de kan nog bli upprotade vad det lider. Vad är för växter och hur hårt rotade de är spelar nog roll.
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Desmonia
                        • August 2009
                        • 10

                        #12
                        Ursprungligen postat av Micke_A
                        Ok Tja, de är samma art som slöjstjärtar, så om slöjstjärtar rotar upp växterna så de kan nog bli upprotade vad det lider. Vad är för växter och hur hårt rotade de är spelar nog roll.
                        By the way, vad är en hävert? Skulle tydligen användas vid dammsugning av akvarium

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          En slang Det finns att köpa en variant som jag tycker är rätt bra. En slang med en "klocka" (tratt) i ena änden. Man stoppar ena änden i en hink, och tratten i akvariet, lyfter upp den med vatten i, och när vattnet börjar rinna ur den och ner i slangen, så stoppar man tillbaka den i akvariet, tömmer ur luften, och så börjar den suga av sig själv. Man slipper alltså suga igång det själv. Har du en lång bit trädgårdsslang, som tratten passar i (jag har löst det så), så kan du dra den till ett avlopp, eller toaletten t.ex, så slipper du bära hinkar, och plaska runt med vattnet.

                          Fördelen med det är också att man kan köra den genom sanden, och få den lite rengjord, utan att sanden följer med upp i slangen.
                          Senast redigerad av Shepard; 15 August 2009, 14:31.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • Desmonia
                            • August 2009
                            • 10

                            #14
                            Aha, det är en sån jag har, hävert ....oki Jag kallar den för dammsugare, rätt amatörmässigt kanske.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...