Nyköpta slöjstjärtar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Desmonia
    • August 2009
    • 10

    Nyköpta slöjstjärtar

    Har precis köpt 2 st superfina slöjstjärtar till mitt 260 l akvarium. Jag "preppade" vattnet med stress zyme 1 vecka innan och har en vattenpump med filter, NL 500. Undrar om den är för liten. I zoo affären får man ju olika bud hela tiden.
    Nu har vi haft fiskarna 1 vecka och de mår jättbra, har precis bytt 30% vatten för första gången och undrar även om man ska dammsuga botten. Vi köpte en som mest rör runt skiten känns det som.
    Tack på för hand
    Camilla
  • Mumin
    • October 2007
    • 3837

    #2
    Oj, har du redan fått grums på botten efter en vecka!! Det tycker inte jag låter så bra.
    Ekvationen är ju enkel, mat in- skit ut. Mer mat- mer skit.
    Har du fler fiskar än slöjstjärtarna i ditt akvarium?
    Annars bör du nog dra ner på matningen rejält. Fiskar i allmänhet och slöjstjärtar i synnerhet ser ALLTID utsvultna ut, dessutom lär de sig att när du kommer så får de mat. Så då simmar de fram och tigger än värre.

    För att svara rent konkret på din fråga så bör du suga upp det bös som ligger på botten.
    För mycket är inte nog!
    Jag VILL ha en Elefantofon!!

    Kommentar

    • Desmonia
      • August 2009
      • 10

      #3
      Nej, det är inte skit på botten men när man dammsuger kommer ju det lilla som finns å virvlar runt. För övrigt är det klart i vattnet och fräsch botten. Undran var om detta med dammsugning skall göras kontinuerligt i samband med vattenbyte, har inte sett nåt inlägg om det, alla pratar vattenbyte bara.

      Kommentar

      • JLi
        • December 2004
        • 773

        #4
        Ursprungligen postat av Desmonia
        Nej, det är inte skit på botten men när man dammsuger kommer ju det lilla som finns å virvlar runt. För övrigt är det klart i vattnet och fräsch botten. Undran var om detta med dammsugning skall göras kontinuerligt i samband med vattenbyte, har inte sett nåt inlägg om det, alla pratar vattenbyte bara.
        Då du byter vatten kan du använda en hävert för att samtidigt vid behov "dammsuga" bottnet. Då slår du två flugor i en smäll.
        h. Johan

        Kommentar

        Arbetssätt...