Nån som vet hur man odla galaxy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • battle_royal
    • March 2008
    • 60

    Nån som vet hur man odla galaxy?

    jag som texten där över säger... tips på vatten ?ljus? temp? filtrering? material? hur man ser äggen...har hört att dom ska vara så små
  • C.Ciklid
    • February 2005
    • 12055

    #2
    Mina galaxyn leker bland javaormbunkens rötter och grott liknande ställen. Har en temperatur på 23 grader hos dem. Men det blir inte många yngel och de flesta hinner bli uppätna av galaxyna. Skall man odla dem tror jag mer på ett litet lekakvarium där de får leka och sedan tar man ur galaxyna och väntar på att äggena kläcks. Man ser dem knappt som små. Endast små tunna streck. Mitt akvarieinfo: 54l, ljusrör, 23grader, svart grus uppblandat med råda, kolsten, javaormbunkar, javamossa, mangroverot, Eheim Aquaball filtrering. Thats it!
    //Camilla
    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

    Kommentar

    • Radioaktiva Räkor
      • May 2007
      • 1760

      #3
      Som alla tetror och liknande små as skulle jag tro, litet kar och raster.

      //C
      With a licence to krill!
      Inte alltid arg och bitter, håll nu käft och läs min twitter.

      Kommentar

      • rödtoppen
        • June 2006
        • 3148

        #4
        Kan man inte föra över javamossan till en så här yngelkasse och vänta och se om de har lagt ägg ?

        Det borde väl funka?
        / dtoppen /

        Kommentar

        • Wictor_88
          • March 2007
          • 210

          #5
          Ursprungligen postat av rödtoppen
          Kan man inte föra över javamossan till en så här yngelkasse och vänta och se om de har lagt ägg ?

          Det borde väl funka?

          Har funderat på samma tanke, eller kanske föra över ett par vuxna i en yngelkasse något dygn och hoppas på det bästa.

          Kommentar

          • Zoooophie
            • April 2009
            • 163

            #6
            Ursprungligen postat av rödtoppen
            Kan man inte föra över javamossan till en så här yngelkasse och vänta och se om de har lagt ägg ?

            Det borde väl funka?
            Precis så gjorde vi och har två yngel på 3-5 mm som simmar omkring

            Vi har har en 100 liters nu me en åleds yngel kasse på ca 20 liter med hål i nätet så äggen ska falla igenom. De va dock ganska rädda så vi la i flytmossa, java mossa och lite andra växter och de verkar trivas mycket bättre. Vi byter mossan var tredje dag mot en annan så det varvas och håller tummarna på lite yngel skall dyka upp Vi har dock bara hållt på i tre dagar hittills. Kan bifoga bild senare om intresse finns.
            (\__/)
            (O.o )
            (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

            Kommentar

            • Wictor_88
              • March 2007
              • 210

              #7
              Intresse finns!

              Kommentar

              • proOve
                • August 2007
                • 139

                #8
                Jag lät ett par gå i en 20liters burk med torv botten och javamossa. Dom gick där i 2-3 veckor sen flyttade jag ut paret. Idag ca 2 veckor senare simmar där 30+ yngel i storleken runt 2-3mm. Så det skulle jag rekommendera. Ett par i en burk, mata med lite levande föda och flytta ut dom efter några veckor..

                Kommentar

                • Wictor_88
                  • March 2007
                  • 210

                  #9
                  Ursprungligen postat av proOve
                  Jag lät ett par gå i en 20liters burk med torv botten och javamossa. Dom gick där i 2-3 veckor sen flyttade jag ut paret. Idag ca 2 veckor senare simmar där 30+ yngel i storleken runt 2-3mm. Så det skulle jag rekommendera. Ett par i en burk, mata med lite levande föda och flytta ut dom efter några veckor..
                  Ser man lätt skillnad på hona/hane?

                  (undra hur man ska få flickvännen att tillåta en liten burk till i lägenheten? )

                  Kommentar

                  • C.Ciklid
                    • February 2005
                    • 12055

                    #10
                    Hanen är något slankare och har färg grannare buk och analfenor.
                    De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                    Kommentar

                    • Zoooophie
                      • April 2009
                      • 163

                      #11
                      Såhär ser det ut och idag fick vi första beviset på att det fungerar det var fyra dagar sedan fiskarna flyttade in i tanken.
                      Bifogade filer
                      (\__/)
                      (O.o )
                      (> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

                      Kommentar

                      • battle_royal
                        • March 2008
                        • 60

                        #12


                        tack för all svar! ska börja med det nu så snabbt som möjligt

                        Kommentar

                        Arbetssätt...