Slöjstjärt+ räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JennyH
    • March 2009
    • 23

    Slöjstjärt+ räkor?

    Hej!

    Funderar på hur det skulle funka med 2 slöjstjärtar, 1 ancistrus samt räkor i ett Lido 120liter? Vilka räkor skulle man kunna ha? vill inte de ska bli uppätna i första taget. Vill gärna ha något som äter avföring från fisk och inte bara växtdelar, därför tanken på räkor. Finns det fler alternativ?

    Tacksam för svar!

    Mvh Jenny
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    120 liter är nog lite litet för slöjstjärtar i längden, men så länge de är små så funkar det nog. Tror nog att småräkor blir mat, de stora filtrerande arterna kan nog funka. Tror dock inte det finns nå´n som äter avföring, utan man får nog ha bra filtrering, och inte överbefolka akvariet. Har man växter, och de nyttiga bakterierna lever och trivs, så hjälper ju det.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • wallström
      • March 2009
      • 1092

      #3
      Ursprungligen postat av JennyH
      Hej!

      Funderar på hur det skulle funka med 2 slöjstjärtar, 1 ancistrus samt räkor i ett Lido 120liter? Vilka räkor skulle man kunna ha? vill inte de ska bli uppätna i första taget. Vill gärna ha något som äter avföring från fisk och inte bara växtdelar, därför tanken på räkor. Finns det fler alternativ?

      Tacksam för svar!

      Mvh Jenny
      Stora amano räkor skulle funka om slöjstjärtarna är små.
      Men som sagt så är 120 L för lite för slöjstjärtar
      Emil

      Kommentar

      • JennyH
        • March 2009
        • 23

        #4
        Tack för era svar! Men är verkligen 120l för litet? Står 120l i artbeskrivningen och om man då räknar 50l/fisk samt en ancistrus, blir det väl inte helt galet? Tar bort räkorna och kanske har någon snigel samt några endlers också (åtminstone till innan slöjstjärtarna växt till sig)?

        Mvh Jenny
        Senast redigerad av JennyH; 17 July 2009, 18:04.

        Kommentar

        • MissB
          • May 2009
          • 502

          #5
          De flesta artbeskrivningarna jag läst så rekomenderar de ca 30 liter / sjöjis.
          Själv har jag blivit mer och mer förälskad i dessa komiska och personliga fiskar och överväger faktiskt att ha slöjisar istället

          Kommentar

          • Shepard

            • March 2003
            • 13992

            #6
            Ursprungligen postat av JennyH
            Tack för era svar! Men är verkligen 120l för litet? Står 120l i artbeskrivningen och om man då räknar 50l/fisk samt en ancistrus, blir det väl inte helt galet? Tar bort räkorna och kanske har någon snigel samt några endlers också (åtminstone till innan slöjstjärtarna växt till sig)?

            Mvh Jenny
            Slöjstjärtar blir rejäla bitar, nog större än många tror.
            "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
            Min profil
            Mitt galleri

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7


              Mer normalt är väl storlek som en vuxen mans knytnäve ungefär.

              PS: De äter fisk också. T.ex. Endlers.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • MissB
                • May 2009
                • 502

                #8
                Jisses vilken klump

                Kommentar

                • JennyH
                  • March 2009
                  • 23

                  #9
                  Tack för alla era svar! Jag har tänkt om..

                  Kommentar

                  • Aircut64
                    • July 2007
                    • 1207

                    #10
                    räkor + fisk = just forget it

                    Fast vissa asiatiska fiskar kan fungera med små räkarter.
                    Bara att köpa två olika akvarium och ha räkorna i det ena och guldfirrarna i det andra.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...