Kan eldstjärt stressa andra fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TimmyH
    • March 2009
    • 4

    Kan eldstjärt stressa andra fiskar

    Hej!
    Har haft ett akvarium en tid (54L) med lite olika fiskar. Jag har bl.a. en eldstjärt som "älskar" att jaga de andra fiskarna i karet. Min fråga är om eldisen stressar de andra fiskarna för mycket, eller leker han bara? Mår de andra fiskarna verkligen bra av att ständigt bli jagade?
    De andra fiskarna är:
    2 svärdbärare (hane och hona)
    2 siameser
    1 ancistrus
    8 kardinaltetror
    c.a. 10 guppys i varierande storlek och ålder

    Jag hade 3 glasmalar men de dog i snabb takt. Kan de ha stressats ihjäl? Eldisen tyckte iaf om att äta upp dem
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Hej TimmyH... Din eldstjärt kommer vara en liten odåga alltid. Oftast blir de bara mer sura ju äldre de blir och ett 54L är för litet om du tänkt ha honom en länge tid.
    Siameser behöver oxå betydligt mer utrymme och vill vara fler än två för att trivas optimalt.

    Mitt råd: Lämna tillbaka eldstjärten och siameserna. Du har redan massor med fisk i ditt kar och om du absolut måste ha fler så satsa på Corydoras (pansarmalar).
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • Silvertejp
      • March 2009
      • 73

      #3
      Det är riktigt synd att eldstjärten är en sån liten djävul för den är riktigt läcker!
      Gör om gör rätt!

      Kommentar

      • Don Kiwin
        • April 2007
        • 114

        #4
        Håller verkligen med Nina82. Eldsjärten är bland det suraste och vresigaste fisk som går att hålla i ett kar.
        Fick en på köpet när jag skaffade mitt näst senaste kar. H*n var kaxig mot min dominante zebrahanne. Inget snack om vem som bestämde där inte.
        Nu har h*n flyttat och går tillsammans med 4 jullar och 15 multisar. Gissa vem som styr och ställer.

        I båda fallen rör det sig om ganska glest befolkade 375liters och h*n jagar allt och alla. Hade h*n inte hållt efter algerna i sanden så hade h*n varit nackad för länge sen.
        Senast redigerad av Don Kiwin; 05 July 2009, 20:21. Anledning: stavkråka

        Kommentar

        • TimmyH
          • March 2009
          • 4

          #5
          Ja, det får kanske bli så.
          Anledningen till att jag har siameserna, är att jag hade mängder med tofsalger. Efter två dar hade de rensat rubbet. De håller efter växterna nu med, så jag vet inte om jag vill lämna tebax dem.

          Kommentar

          • Nina82
            • January 2008
            • 6610

            #6
            Ursprungligen postat av TimmyH
            Ja, det får kanske bli så.
            Anledningen till att jag har siameserna, är att jag hade mängder med tofsalger. Efter två dar hade de rensat rubbet. De håller efter växterna nu med, så jag vet inte om jag vill lämna tebax dem.
            Hade du sett fullvuxna Siameser så hade du ganska snart lämnat tillbax dem
            De hade knappt kunnat vända sig i ditt kar
            Våra fem simmar i ett 450L och de behöver verligen mycket simutrymme eftersom de är väldigt aktiva.
            12L 12L 24L 24L 24L 24L
            38L 54L 54L 63L 450L

            Kommentar

            • TimmyH
              • March 2009
              • 4

              #7
              Ursprungligen postat av Nina82
              Hade du sett fullvuxna Siameser så hade du ganska snart lämnat tillbax dem
              De hade knappt kunnat vända sig i ditt kar
              Våra fem simmar i ett 450L och de behöver verligen mycket simutrymme eftersom de är väldigt aktiva.
              haha.
              Ja, vi får väl hoppas att jag antingen hinner köpa ett större kar, eller lämna tillbaka dem innan de blir alltför stora...

              Kommentar

              • C.Ciklid
                • February 2005
                • 12055

                #8

                Info om eldstjärt.


                Info om siameserna.

                Personligen skulle jag slänga ut eldstjärten och ev. behålla siameserna för städnings syfte. De kan dock åxå bli riktigt tjuriga som äldre. Akvariet är ju redan rätt belastat med övriga invånare och en tjurig fisk som jagar dem gör ju inte att de mår bättre.
                //Camilla
                De sanningar som vi inte vill höra, är nyttigast för oss att lyssna till.

                Kommentar

                • TimmyH
                  • March 2009
                  • 4

                  #9
                  Imorgon fredag lämnar jag tillbaka eldstjärten. Bäst att passa på medan barnen e bortresta ;-)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...