Galaxy yngel

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maggan55
    • September 2008
    • 219

    Galaxy yngel

    Jag hittade just ca 10st yngel i hinken efter att jag gjort vattenyte.

    Hur gör jag nu för att försöka klara dessa? Har ett litet yngelakv att att sätta dem i, ingen pump hur gör jag med vattenbyten?
  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av maggan55
    Jag hittade just ca 10st yngel i hinken efter att jag gjort vattenyte.

    Hur gör jag nu för att försöka klara dessa? Har ett litet yngelakv att att sätta dem i, ingen pump hur gör jag med vattenbyten?
    Vattenbyten varje dag är bra medicin om man vill klara yngel. Galaxyn är ju relativt ny som akvariefisk och jag har aldrig haft några men allmänt gäller för så små yngel att du måste ha tillgång till infusorier och ev. mikro efter några dagar. Tror inte att de kan ta Artemia direkt. Små kräftdjur från dammen är också bra men det ska silas så endast det minsta kommer med.
    Spännande, lycka till
    Tobbe

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      #3
      maggan55 - Hur går det med dina galaxy-yngel?
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • maggan55
        • September 2008
        • 219

        #4
        Det går bra. Jag tror det är 15-20 st.Byter lite vatten varje dag och köpte liquitry no1 som dem fortfarande får plus lite yngelfoder och artemia som jag tror dem börjat äta.

        Kommentar

        • TinaM
          • February 2008
          • 1040

          #5
          Jag lyckades få ett yngel när jag håvade över javamossa från karet där jag hade bl.a. galaxyn till en tom plastbalja där jag samlar diverse växtrens för framtida behov.

          Döm om min förvåning när jag efter några veckor såg ett yngel där och inte visste vad det var. Ingen matning eller vattenbyten överhuvudtaget i denna balja. Den måste ha följt med som ett romkorn med mossan.

          Idag är den 1 cm stor, mår bra och simmar med sina artfränder i 112!

          Nu blev jag riktigt sugen på att försöka mig på odling av dessa pärlor!
          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

          Kommentar

          • maggan55
            • September 2008
            • 219

            #6
            Jag fick en ny kull nu när jag gjorde rent.

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              #7
              Ursprungligen postat av maggan55
              Jag fick en ny kull nu när jag gjorde rent.
              Kan inte du lägga in en bild på ditt kar?

              Vad menar du med att du fick en ny kull när du gjorde rent?*nyfiken*
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • maggan55
                • September 2008
                • 219

                #8
                När jag suger upp vatten och "mojs" från botten låter jag det vara kvar i hinken ett tag och det kläcks där i.Jag har även en liten bit mossa som ligger löst i akvariet som jag då och då plockar upp och lägger i yngelkaret och då brukar det också simma ut lite småttingar efter några dagar.
                Tyvärr ingen kamera.

                Kommentar

                Arbetssätt...