Aggressiva slöjisar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Feffe
    • May 2009
    • 68

    Aggressiva slöjisar

    Hej,

    Mina slöjsjärtar har under den senaste tiden nästan exploderat i storlek känns det som. Med ökad storlek så har det kommit ökad aggresivitet, speciellt vid matning. De har börjat bita mina andra fiskar, speciellt kampfiskhonorna som går i karet tillfälligt. Visste att slöjsjärtarna var glupska men detta är helt sanslöst. Känns som om neontetrorna ligger illa till och blir snart mat. Antar att det som jag kan göra är att köpa större akvarium eller separera dem från andra fiskar? Någon som har något annat tips eller har varit med om lika aggressiva slöjisar?

    Kan tillägga att det nuvarande akvariet är på 120 liter.
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tja, slöjstjärtar (som är en odlingsform av guldfisken) är potentiellt stora och "skitiga" fiskar, och ett akvarium på 200 liter eller över är nog att föredra när de blir större, liksom bra filtrering. småfiskar riskerar att bli mat. Har sett slöjstjärtar som, om jag inte minns helt fel, kan ha varit runt 25 cm.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • Mick13
      • May 2008
      • 1796

      #3
      Min största är över20cm lång och äter om den får fatt i mindre fiskar. Har slöijissarna i ett eget kar nu för de plundrade för hårt av växterna i det andra karet.
      In vino veritas, in aqua sanitas

      Kommentar

      • Feffe
        • May 2009
        • 68

        #4
        Jo växterna blir också tuggade på. Får se vad jag ska ta mig till med dem. Jag tycker om dom så jag tänker ändå ha kvar dom. Det finns ändå planer på större akvarium.

        Kommentar

        • MissB
          • May 2009
          • 502

          #5
          För några år sedan så hade jag sjölisar i ett 60 liters. Den enda blev ca 20 Cm lång och blev väldigt glupsk. Neontetrorna försvann en efter en. Den moddabde även guppys som jag hade. Så tillslut gav jag bort den.

          Kommentar

          • Mick13
            • May 2008
            • 1796

            #6
            Ursprungligen postat av MissB
            För några år sedan så hade jag sjölisar i ett 60 liters. Den enda blev ca 20 Cm lång och blev väldigt glupsk. Neontetrorna försvann en efter en. Den moddabde även guppys som jag hade. Så tillslut gav jag bort den.
            Lite synd att du gav bort dem frö de blir nästa lika tillgivna som uhundar mina barn hand matar våra slöijisar
            Så fort någton kommer n lek rummet med slöijis karet kommer de fram och tigger mat som en golden fast utan dreglande mun och gråtmilda bruna ögon. Sedan att de gillar att visa uppsig när de simamr runt i karet , iofs har det varit lite frö varmt i karret nu den sista veckan för att de skall mår iktig bra har fått kyla med kylklampar . 60l är i minsta laget för dessa stroa fiskar. Våra har tuggat i sig av snäck bäbissarna med god aptit.
            In vino veritas, in aqua sanitas

            Kommentar

            Arbetssätt...