Pygmégurami leker på film!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Broddan
    • February 2007
    • 536

    Pygmégurami leker på film!

    Stoppade ner ganska många flytväxter i akvariet, med långa rötter. Det verkar som att de flesta fiskarna gillar dem! Särskilt kanske ett par pygmégurami, som började leka! Se filmerna, man ser hur hon slingrar sig runt honom, släpper ett ägg, fångar det i munnen och stoppar det i boet under en flytväxt.


    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


    Vad jag kan se är det i alla fall honan som tar hand om ägget, tvärt emot vad som sägs i "Akvariets lexikon" av Riehl/Baensch där jag försökt läsa på.

    Skumboet är mest några luftbubblor, det ser ut som att honan är där och fixar till det då och då. Det ser också ut som att det är hon som vaktar, även om hanen simmar runt och fjädrar upp sig och jagar bort andra fiskar.

    Har någon erfarenhet av att dra upp ynglen? Har lagt en flytväxt i en yngeltank.
    Hälsningar

    D
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    #2
    Grattis!

    Kul att du filmar och delar med dig av det roliga.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Broddan
      • February 2007
      • 536

      #3
      Det är alltid skoj när man får lek första gången på en fisk. När det även slumpar sig att man upptäcker det och man har bra insyn då är det som gjort för en liten filmsnutt.

      Du är ju en riktig baddare på att filma, har spanat in många av dina riktigt bra filmer på snygga och intressanta akvarium.

      Daniel
      Hälsningar

      D

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #4
        Ursprungligen postat av Broddan
        Du är ju en riktig baddare på att filma, har spanat in många av dina riktigt bra filmer på snygga och intressanta akvarium.

        Daniel
        Tackar
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • Thaifighter
          • August 2006
          • 420

          #5
          Ursprungligen postat av Broddan
          Stoppade ner ganska många flytväxter i akvariet, med långa rötter. Det verkar som att de flesta fiskarna gillar dem! Särskilt kanske ett par pygmégurami, som började leka! Se filmerna, man ser hur hon slingrar sig runt honom, släpper ett ägg, fångar det i munnen och stoppar det i boet under en flytväxt.


          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


          Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


          Vad jag kan se är det i alla fall honan som tar hand om ägget, tvärt emot vad som sägs i "Akvariets lexikon" av Riehl/Baensch där jag försökt läsa på.

          Skumboet är mest några luftbubblor, det ser ut som att honan är där och fixar till det då och då. Det ser också ut som att det är hon som vaktar, även om hanen simmar runt och fjädrar upp sig och jagar bort andra fiskar.

          Har någon erfarenhet av att dra upp ynglen? Har lagt en flytväxt i en yngeltank.
          Fin film!
          Tror dock att du har blandat ihop könen på firrarna!
          Det ser ut som om det är hanen den lille och honan den stora!
          Alltid hanen som "slingrar" sej runt honan vid parning!
          Syns tydligt att ägget kommer från den stora på sista filmen!

          Thaifighter
          Senast redigerad av Thaifighter; 02 July 2009, 10:57.
          Alla mina fisk-video på Youtube!
          http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

          Kommentar

          • Broddan
            • February 2007
            • 536

            #6
            Tack för den infon.

            Då passar den lilla kunskap jag har om gurami bättre in.

            Duktigt små yngel blev det i alla fall. De flesta kommer gå hädan i sällskapsbaljan men några finns i en yngelbur som jag hoppas kunna dra upp.

            By the way Thaifighter:

            Jag har 2 tomma 40 L burkar och funderar lite på att testa kampfisk.
            Funkar det att dela upp dessa med en styv filtermatta och på så sätt kunna mata dem till lekkondition och sedan föra ihop dem, alltså räcker utrymmet (ca 20l) per fisk under uppmatningen? Då får jag möjlighet att ha två varianter.

            Hur stora kan ynglen gå tillsammans när man drar upp dem och ungefär hur lång tid tar det att dra upp dem (medveten att detta beror på vilka förutsättningar man ger dem)?

            Vart hittar man lite större utbud av kampfisk om man inte importerar själv? (bor i stockholm). Finns de på beställningslistor hos imazo?

            Jag har sett dina kampfiskar och det var väl det som fick igång denna nyfikenhet.

            Tack på förhand
            Daniel
            Hälsningar

            D

            Kommentar

            Arbetssätt...