Gurami i 55 liter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SodaPopinski
    • November 2006
    • 37

    Gurami i 55 liter?

    Funderar för fullt vad jag ska ha för fisk i mitt 55 liters akvarium. Det enda som är bestämt är att det kommer att bli 4-5 platy. Funderar på att ha ca 3 dvärgotocinclus i det också. Skulle det fungera att ha dvärggurami eller honungsgurami i det också? I så fall ett par, eller en hane med två honor beroende på vad som är bäst. Blir det för trångt och stressigt? Har riktigt fastnat för gurami men om det är stor risk att de inte kommer att trivas får jag vänta och skaffa ett större akvarium... För tillfället finns det en rot och en massa växter i akvariet, kan skaffa flytväxter och försöka ordna fler gömställen om det hjälper...
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Visst skulle det funka, men du har missat några tjusiga arter av gurami som passar i ett mindre kar, såsom pygmégurami: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=247&SOK=1 och den lite svårare Lakritsguramin.
    Ett par eller max 1+2 räcker annars gott på någon av dina föreslagna arter.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Nina82
      • January 2008
      • 6610

      #3
      Vänta med guramina tills karet är ordentligt inkört bara
      Gurami är ganska känsliga och får lätt sammetsjuka och/eller konstiga utslag som jag ej kan något namn på
      Platy är perfekta fiskar att köra in akvarium med så börja med dem...
      12L 12L 24L 24L 24L 24L
      38L 54L 54L 63L 450L

      Kommentar

      • SodaPopinski
        • November 2006
        • 37

        #4
        Tack för tipsen! Pygméguramin är också fin, men på artbeskrivningen ser den lite färglös ut vilket kanske inte stämmer? Att den är mindre skulle ju passa mig annars. Du har ingen länk till en bild eller information på lakritsgurami? Har inte hittat det. Vet även att det ska finnas knorrande gurami men har ingen koll på hur stor den blir heller... Är det någon större skillnad i beteende mellan olika gurami? Ju fredligare och mindre känslig desto bättre.

        Kommentar

        • SodaPopinski
          • November 2006
          • 37

          #5
          Nina: Jo jag läste att man bör vänta ett tag med dem. Börjar med platy och otocinclus, har redan tre platy i akvariet så...

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Nej, den är definitivt inte färglös och sedan har den faktiskt blå ögon.
            Här är en lite sämre bild på Lakritsguramin: http://www.aleds.se/fiskinformation/....asp?Qsort=439
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Ursprungligen postat av SodaPopinski
              Nina: Jo jag läste att man bör vänta ett tag med dem. Börjar med platy och otocinclus, har redan tre platy i akvariet så...
              Skönt.. Du har koll på läget

              Tror inte du får trevligare och snällare gurami än honungsgurami. Vi hade rubingurami som är en odlingsvariant på honungsgurami och den honan var alltid så nyfiken. Hon kom alltid med sina spröt och skulle "känna" på en vid vattenbyten ... Pussades gjorde hon oxå .. Så söta är dom

              Vår dvärgguramihane var en riktig tuffing som inte gav sig i första taget. Han hade en dvägguramihona men henne avskydde han. Hon kunde inte komma inom synhåll för honom utan att bli jagad men rubinguramihonan som jag berättade om var hans ögonsten

              Min åsikt: Dvärgguramihanar är de snyggaste gurami av mindre modell, fast honorna är riktigt gråa och tråkiga
              Honungs-/rubingurami är de snällaste, men kan vara lite svåra att se könsskillnad på..
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • SodaPopinski
                • November 2006
                • 37

                #8
                Anders: Blågöda fiskar låter förstås fint! Tur att det lär dröja några veckor innan jag törs köpa gurami så jag hinner bestämma mig. :O Nina: Haha låter lite kul att han inte gillade sin egen hona men var förtjust i rubinguramihonan! Funderar på att till ett par akvariebutiker i stan imorgon bara för att titta... svårt att avgöra när man bara tittar på bilder. Men som det är nu så är det nog dvärggurami, honungs-/rubingurami eller möjligen pygmégurami som gäller.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  skaffa band eller läpp eller honungs-gurami. dvärggurami kan vara lite aggressiva plus tycker jag dom är känsliga. Pygmegurami är också känslig och kommer mer till sin rätt i art akvarium. knorrgurami är tåligare och en vacker fisk. Pygme och knorrgurami har vackra och fina färger när dom kommer till sin rätt i karet.

                  Kommentar

                  • SodaPopinski
                    • November 2006
                    • 37

                    #10
                    Band- och läppgurami är väl lite större..? Eller så kanske jag blandar ihop nu. Honungsgurami och dvärggurami känns som max storleksmässigt, men om dvärggurami är känsligare och mer aggressiv så kanske honunsgurami är bättre. Har aldrig haft gurami förut så jag vill nog ha en så enkel sort som möjligt i alla fall till att börja med.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      #11
                      Då är honungsgurami ett bra och kanonsnyggt val!
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • SodaPopinski
                        • November 2006
                        • 37

                        #12
                        Hur stor betydelse har det om de är viltfångade eller inte? Åkte runt idag och kikade i ett par akvariebutiker och hittade rätt fina honunsgurami som var viltfångade. Sedan måste jag erkänna att jag blev rätt förtjust i kakaduacikliderna också, så nu har jag ännu mer beslutsångest än innan! Fungerar honungsgurami bättre i ett 55 liters med platy och otocinclus eller spelar det ingen större roll? De är ju ungefär lika stora och verkar ha snarlikt beteende om man ska tro artbeskrivningarna...

                        Kommentar

                        • Nina82
                          • January 2008
                          • 6610

                          #13
                          Ursprungligen postat av SodaPopinski
                          Hur stor betydelse har det om de är viltfångade eller inte? Åkte runt idag och kikade i ett par akvariebutiker och hittade rätt fina honunsgurami som var viltfångade. Sedan måste jag erkänna att jag blev rätt förtjust i kakaduacikliderna också, så nu har jag ännu mer beslutsångest än innan! Fungerar honungsgurami bättre i ett 55 liters med platy och otocinclus eller spelar det ingen större roll? De är ju ungefär lika stora och verkar ha snarlikt beteende om man ska tro artbeskrivningarna...
                          Vet inte riktigt skillnaden på viltfångade gurami men kan väl isf vara att de haft en tuff resa och på så sätt är extra känsliga eller nåt
                          Men vill du hellre ha kakadue så går det lika bra...
                          Förhasta dig inte utan ta god tid på dig så slipper du kanske ångra dig sen
                          12L 12L 24L 24L 24L 24L
                          38L 54L 54L 63L 450L

                          Kommentar

                          • SodaPopinski
                            • November 2006
                            • 37

                            #14
                            Jag misstänker att det här kommer att sluta med fler än ett akvarium...

                            Kommentar

                            • Nina82
                              • January 2008
                              • 6610

                              #15
                              Ursprungligen postat av SodaPopinski
                              Jag misstänker att det här kommer att sluta med fler än ett akvarium...
                              Haha.. Det gör nästan alltid

                              Vi skaffade fem akvarium inom loppet av 3 månader när vi började
                              12L 12L 24L 24L 24L 24L
                              38L 54L 54L 63L 450L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...