"rovkilli"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • wallström
    • March 2009
    • 1092

    "rovkilli"

    såg förut på akvarieteknik.com att dom hade en slags rovkillli:Epiplatys dageti.Är den välkligen en rovfisk?
    Skulle vara kul och beställa hem ett gäng och kolla hur dom beter sig...
    Någon med erfarenhet?
    Emil

  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Alla killis är väl egentligen rovfiskar, men det gäller väl egentligen bara emot mycket små fiskar och räkyngel.
    Skulle inte tro att just denna art är "värre" än de andra - dock så har jag inte haft den så jag är inte säker
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 19 June 2009, 11:05.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Ganska kul att se hur de ger fiskar egenskaper de inte har, jo föresten de har dem, men som Kjell skriver. Många fiskar, inte bara killis är rovfiskar om man med det menar att de äter mindre fiskar. Det gör guppy också.
      Jag kan tänka mig att de benämner arten som rovfisk p.g.a dess gäddliknande utseende. Jag har en art av Epiplatys som blir större än Epiplatys dageti dageti och den låter betydligt mindre tetror vara i fred.
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • wallström
        • March 2009
        • 1092

        #4
        Ursprungligen postat av Guy Palm
        Ganska kul att se hur de ger fiskar egenskaper de inte har, jo föresten de har dem, men som Kjell skriver. Många fiskar, inte bara killis är rovfiskar om man med det menar att de äter mindre fiskar. Det gör guppy också.
        Jag kan tänka mig att de benämner arten som rovfisk p.g.a dess gäddliknande utseende. Jag har en art av Epiplatys som blir större än Epiplatys dageti dageti och den låter betydligt mindre tetror vara i fred.
        Okej, Tycker du det är värt att köpa några?
        Emil

        Kommentar

        • Cola
          • June 2009
          • 56

          #5
          Ursprungligen postat av Guy Palm
          Ganska kul att se hur de ger fiskar egenskaper de inte har, jo föresten de har dem, men som Kjell skriver. Många fiskar, inte bara killis är rovfiskar om man med det menar att de äter mindre fiskar. Det gör guppy också.
          Jag kan tänka mig att de benämner arten som rovfisk p.g.a dess gäddliknande utseende. Jag har en art av Epiplatys som blir större än Epiplatys dageti dageti och den låter betydligt mindre tetror vara i fred.
          äter guppysar småfisk, dom kan väl inte äta neontetror, men äter dom små-yngel? köpte hem ett gäng med såna idag, men min kompis har ju många guppysar som går med yngel i samma akvarium, det borde väl ändå funka.

          [] <- En fisk som en i familjen önskar sig. Men jag själv säger tyvärr nej...

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            #6
            Det beror väl på storleken, yngel är också fisk.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • wallström
              • March 2009
              • 1092

              #7
              Klarar dom sig med ett 60 liters?
              Emil

              Kommentar

              • Olle A
                • January 2002
                • 1660

                #8
                Epiplatys dageti är absolut värda att köpa! Den är en av de lättaste killiarterna att hålla och odla och klarar sig utmärkt i ett 60-liters akvarium, ensamma eller tillsammans med fiskar av något sånär samma storlek. Bäst trivs de om det finns lite flytväxter i akvariet.

                Olle

                Kommentar

                Arbetssätt...