Mina nya Kampfiskar från Thailand!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • xanadu
    • January 2013
    • 157

    #46
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Jag tycker inte att det är förkastligt på något sätt - det som är fel är strunta i gällande lagar och regler och att smuggla.
    Man kan tycka vad man vill (och det gör man ju) om nuvarande regler med krav på veterinärbesiktning etc,. men reglerna är till för att skydda djur och natur.
    Redan idag så finns det många myndighetspersoner i höga ställningar som av olika anledningar är starkt kritiska till att överhuvudtaget hålla t.ex. fiskar i akvarium och vill ha förbud. Struntar man då i lagarna leder det till att dessa beslutsfattare får än mer argument för att förbjuda akvariehobbyn, eftersom ett sådant agerande de facto visar att vissa akvarister skiter i allt vad djur- och milöjöskydd heter, allt bara för att tjäna några extra kronor.

    Därför måste all smuggling kraftigt fördömas och jag tycker det vore bra med en straffhöjning så att straffet för smugglarna blir kännbart.

    Nu vet jag inte alls om Thaifighter har gjort detta - men hans inlägg ovan kunde i alla fall tydas så - därav mitt inlägg
    När jag läser Kjells text "Redan idag så finns det många myndighetspersoner i höga ställningar som av olika anledningar är starkt kritiska till att överhuvudtaget hålla t.ex. fiskar i akvarium och vill ha förbud. Struntar man då i lagarna leder det till att dessa beslutsfattare får än mer argument för att förbjuda akvariehobbyn, eftersom ett sådant agerande de facto visar att vissa akvarister skiter i allt vad djur- och milöjöskydd heter, allt bara för att tjäna några extra kronor." kan man ju inte bli annat än mycket orolig. Är det Sverige du pratar om? Eller gäller detta utlandet? Det vore ju fruktansvärt om akvariehobbyn skulle förbjudas i Sverige! Även om jag har svårt att tro att ett sådant förslag skulle gå igenom.

    Kjell har du någon update på hur läget för den här frågan ser ut nu??
    Projekt:

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #47
      Politiker förnekar sig aldrig... Bara för att de har makt så tror de att de begriper allt. De tycks begå dumheter på löpande band, men skulle de förbjuda akvariehobbyn, så tar de priset. Om människor förbjuds att hålla husdjur, som t.ex fiskar, så kommer vi att bli ännu mer avskärmade från naturen än vi redan är. Det är väl bl.a genom husdjuren vi håller intresset för vår fauna uppe, och lär oss om djur och natur.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Mr_Huanter2
        • December 2013
        • 5

        #48
        Jag håller med om det Animaniac

        Kommentar

        Arbetssätt...