Mina nya Kampfiskar från Thailand!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thaifighter
    • August 2006
    • 420

    Mina nya Kampfiskar från Thailand!

    Hej!
    Det var ett tag sen, men nu är jag hemma igen, efter 5 månaders semester i Thailand!
    Kom hem i lördags 13 Juni.
    Som vanligt så hade jag några kampfiskar med mej hem!
    Köpte dom i Chatuchak Weekend market i Bangkok.
    Tyvärr så var jag lite tidigt ute(för att undvika hetta och trängsel), så jag fann bara en kampfisk affär öppen!
    Lyckligtvis så hade dom vad jag letade efter nämligen "Golden Dragon" plakat, så jag köpte ett par för 200 baht stycket ca 48 kr.
    Bestämde mej också för ett par "Salamander" plakat, för 150 baht ca 36 kr.
    Jag kommer att sätta dom till lek närmaste dagarna, så det kommer lite uppdateringar under sommaren och hösten!
    Här är lite bilder av mina ny bettor!

    Thaifighter

    "Golden Dragon" hane

    Mirror,Mirror on the wall...

    Bygger ett bo för framtida barn!

    "Golden Dragon" hona

    ...som tittar på medan hanen blåser bubblor!

    "Salamander" hane

    En tuffing!

    ...som visar sina tjusiga "öron"!

    "Salamander" hona

    den lyckliga bruden som väntar på bröllopsnatten!
    Senast redigerad av Thaifighter; 16 June 2009, 07:04.
    Alla mina fisk-video på Youtube!
    http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover
  • Joppan4ever
    • December 2008
    • 277

    #2
    WooW du värkar kunna din sak. Jävligt snygga fiskar! hur fick du hem dom från thailand då. nått res akvarie eller?
    // Joppan

    Akvarium: 220L dvärgciklider
    40-50L Tomt

    Kommentar

    • Thaifighter
      • August 2006
      • 420

      #3
      Ursprungligen postat av Joppan4ever
      WooW du värkar kunna din sak. Jävligt snygga fiskar! hur fick du hem dom från thailand då. nått res akvarie eller?
      Sssh...

      Thaifighter
      Alla mina fisk-video på Youtube!
      http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        #4
        Ursprungligen postat av Thaifighter
        Sssh...

        Thaifighter

        SmugglarN^

        Iaf. grymt fina kampfiskar. Varje gång jag ser dessa lite udda arter med enormt fina fenor (Inte överdimensionerade som de flesta kampfiskar man ser i affärer) så blir jag mer och mer sugen på att starta upp mitt 30L kar...

        MVH Johan

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Fina HMPKs.

          Kommentar

          • wallström
            • March 2009
            • 1092

            #6
            hur odlar du?
            Emil

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Thaifighter
              Sssh...

              Thaifighter
              Om du smugglar så tycker jag det är en jäkla dålig stil. Det är sådant som ger akvariehobbyn ett dåligt rykte och detta är en av orsakerna till att myndigheterna idag världen över håller på att diskutera kraftiga restriktioner mot akvariehobbyn. Har ju just varit på en konferens om "detta" i Singapore och den myndighetsansvarige i Singapore hade definitivt inga varma känslor för de som pysslar med smuggling.
              Jag skulle gärna se att det blev kraftigt skärpta straff för djursmugglare - fängelse och extremt höga böter.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 16 June 2009, 16:43.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Qubik
                • May 2007
                • 39

                #8
                Något du kommer att dela med dig av i framtiden?

                Kommentar

                • Thaifighter
                  • August 2006
                  • 420

                  #9
                  Updatering med Video!

                  Hej,igen!

                  Ibland går det undan... idag var det full rulle på mina plakat!
                  Bägge paren lekte!
                  Mina "Drakar" lyckades dock att utföra akten utan att jag märkte något!?
                  ...men
                  Mina "Salamandrar" var dock inte lika blyga utan lät mej tom filma "kärleks-akten"!

                  Här är dom i min splitternya video!

                  Betta Love !

                  A video with my new Bettas spawning!Just arrived home from a 5 month long holiday to Thailand last Saturday 13 of June 2009I brought with me 4 fightingfishes...
                  Alla mina fisk-video på Youtube!
                  http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                  Kommentar

                  • Guest

                    #10
                    Vrf så tråkig musik?

                    Kommentar

                    • wallström
                      • March 2009
                      • 1092

                      #11
                      Ursprungligen postat av Thaifighter
                      Hej,igen!

                      Ibland går det undan... idag var det full rulle på mina plakat!
                      Bägge paren lekte!
                      Mina "Drakar" lyckades dock att utföra akten utan att jag märkte något!?
                      ...men
                      Mina "Salamandrar" var dock inte lika blyga utan lät mej tom filma "kärleks-akten"!

                      Här är dom i min splitternya video!

                      Betta Love !

                      http://www.youtube.com/watch?v=Q0OZw53qroM
                      Jag subscibade tydlingen på dig utan att veta att du var svensk och var medlem här
                      Riktigt snygga bettor btw
                      Emil

                      Kommentar

                      • Johanski
                        • February 2007
                        • 3044

                        #12
                        Underbar video, ska du sälja av ynglena sen? Åh vad sugen jag blir.

                        Kan du skriva lite mer hur du gör när du odlar? Hur håller du bettorna? honorna i ett kar och hanen i ett annat tills det är dags för lek?

                        Allt du orkar att skriva vill jag gärna veta

                        Kommentar

                        • Jemmba
                          • January 2008
                          • 432

                          #13
                          Riktigt trevlig video
                          När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

                          Kommentar

                          • Thaifighter
                            • August 2006
                            • 420

                            #14
                            Ursprungligen postat av Johanski
                            Underbar video, ska du sälja av ynglena sen? Åh vad sugen jag blir.

                            Kan du skriva lite mer hur du gör när du odlar? Hur håller du bettorna? honorna i ett kar och hanen i ett annat tills det är dags för lek?

                            Allt du orkar att skriva vill jag gärna veta
                            Inte så speciellt svåra att odla.
                            Håller dom alltid åtskilda tills det är dags för lek.
                            Matar upp honan ett par veckor så hon blir rommstinn.
                            Placerar akvarierna intill varandra så att fiskarna kan se varandra några dar.
                            Alternativt kan honan släppas in till hannen i en liten halvfull glasburk som kan flyta runt under ytan i karet.
                            Har alltid lite flytväxter eller långa slingerväxter i karet som hannen kan förankra boet i, och som ynglena sen kan smyga runt i.
                            När hannen har byggt ett skumbo och honan visar att hon är redo för lek genom att "vicka" med kroppen framför hannen, och han i sin tur spänner ut sina fenor för att locka honan till boet, så är det dags att sammanföra dom.
                            Många honor får också ränder på tvären när dom är lekmogna, men kan vara svårt att se hos vissa färgvarianter.
                            Måste finnas gömställen i akvariet då hannens uppvaktningar av honan kan vara ganska våldsamma innan hon känner sej redo för själva parningen.
                            Brukar ta mellan 1-3 dar innan själva leken sker.
                            Leken varar ca 1,5 -3 timmar.
                            Efter leken måste honan plockas upp annars kan hon bli hårt jagad och även ihjälbiten av hannen!
                            Så det är viktigt att man håller ständig uppsikt över fiskarna under den här tiden!
                            Om dom inte har lekt efter några dar, så ta upp honan och separera dom några dar till och försök igen!
                            Under leken så hjälps paret åt att plocka upp rommkornen och lägga upp dom i boet, honan som tar längre tid att "vakna upp" efter en "omkramning" tar alltid dom ägg som sjunkit längst ned och ligger på botten medan hannen hinner ta en del innan dom hunnit sjunka så långt!
                            Om dom har lekt ser man ofta en vit rommklump i mitten av skumboet, som hannen då och då går och "puffar" runt i med nosen, kollar man noga så kan man se att han ibland tar upp några rommkorn i munnen och "tuggar" på och sen lägger tillbaka i boet igen.
                            Romm och yngel som faller ur plockar han upp och lägger tillbaka i boet!
                            Boet brukar också byggas på rejält efter leken och repareras ständigt av hannen, ibland kan han bygga ett nytt bo på ett annat ställe och flytta romm eller yngel dit.
                            Dom kläcks efter ett dygn och andra dygnet kan man se svansar som hänger ner under boet eller ibland yngel som faller ner och oftast blir upphämtade av hannen!
                            Efter ca 1 vecka så börjar ynglen att simma runt under ytan och sprids sen runt i akvariet, då har hannen gjort sitt och kan tas upp.
                            När ynglena blivit frisimmande så kan man mata dom med smått levande foder som infusorier.
                            Sen kan man ge dom nykläckt artemia, och senare prova med vattenloppor eller små mygglarver.
                            Vid 2 cm brukar jag även vänja dom vid att ta torrfoder i form av micro pellets (Hikari) och vid 3 cm kan dom få stora mygglarver och Artemia (levande eller frusen).
                            Vid ca 2-3 cm kan man börja urskilja könen, och vid över 3 cm efter ca 3-4 månader, är det dags att skilja ut hannarna, har man många som växt upp tillsammans så kan man ha dom ihopa ganska länge utan att dom biter varandra allt för mycket!
                            Normalt brukar jag sen sälja till affärerna när yngeln är ca 4 cm och ca 5 månader.
                            Lekakvarierna jag använder är på ca 35 liter, ganska låga och långsmala, ibland har jag även använt mindre plastakvarier på ca 5 liter, men vattnet blir lättare smutsigt då med sjukdomar som Oodinium som följd, kräver också oftare vatten byten.
                            Har inget filter eller lufttillförsel, förrän efter ca 2-3 veckor då ynglena är bättre simmare, brukar även släppa i lite snäckor efter att ynglena är frisimmande för att hålla rent och äta upp foderrester.
                            Börjar normalt inte med första vatten byten förrän efter ca 2-3 veckor, sen brukar det bli ca varannan vecka hälften av vattnet, beror på hur många yngel.
                            Konditionerar även vattnet med "Indiska Mandelträd" blad, eller "Bai Hoo Kwang" som dom heter på thailändska och som används dels för att mjukgöra vattnet och sänka Ph, men även funkar som ett allmänt antibiotika och förhindrar sjukdomar, speciellt bra mot "Sammetssjukan" Oodinium, som lätt drabbar kampfiskyngel!
                            Plockar bladen själv i Thailand, träden växer vanligt längs stränderna och jag använder nedfallna blad som legat och torkat i solen.
                            Smula ett blad i en hink med vatten, och vattnet färgas snabbt bärnstensbrunt, sen häller jag i en kopp av det i akvariet efter ett vatten byte så att det blir svagt gulbrunt.
                            Finns numera även att köpa i vissa akvarieaffärer i Sverige.
                            Ynglena delas upp efter storlek och flyttas till större akvarier allteftersom dom växer.
                            Har akvarier i storlekarna 50, 100 och 200 liters.



                            Thaifighter
                            Alla mina fisk-video på Youtube!
                            http://www.youtube.com/user/tropicalfishlover

                            Kommentar

                            • Johanski
                              • February 2007
                              • 3044

                              #15
                              Oj! Vilket utförligt svar, stort tack till dig, uppskattas enormt.

                              MVH johan

                              Kommentar

                              Arbetssätt...