kampfisk 5 Liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • psyko
    • April 2007
    • 49

    kampfisk 5 Liter

    hej!

    jag har ett akvarium på fem liter som jag brukar ha yngel i den fösta tiden, nu har jag inte fått några på länge och när jag va inne i en djuraffär och snackade så sa dom att det skulle vara perfekt för en kamfisk. och jag har ju sett många gånger att dom brukar gå i mycket små akvarium både privat och i affärer men det känns ju väldigt litet!

    min fråga är vad ni tycker om detta i affären sa dom att någon rot grus och lite flytväxter är det som behövs, är det något mer jag borde tänka på?
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Ursprungligen postat av psyko
    hej!
    min fråga är vad ni tycker om detta i affären sa dom att någon rot grus och lite flytväxter är det som behövs, är det något mer jag borde tänka på?
    Ja att du skall glömma vad du hört i affären, det kommer inte att funka.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • rödtoppen
      • June 2006
      • 3148

      #3
      Håller med Guy.
      / dtoppen /

      Kommentar

      • psyko
        • April 2007
        • 49

        #4
        om du nu ska ta dig tid att svara så får du får ju gärna förklara vad du menar!

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Detta är svar nog, läs på artbeskrivning och sök i forumet

          Dessutom är det förbjudet att hålla fiskar i så små akvarier. Du klarar aldrig att hålla en bra vattenkvalitet.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • psyko
            • April 2007
            • 49

            #6
            med vattenbyten varje dag så borde det ju inte vara några problem

            Kommentar

            • _Fredrik_
              • June 2009
              • 2

              #7
              Även om du kanske lyckas med att hålla en bra vattenkvalitet vilket jag iorförsig tvivlar på så kommer kampisen vantrivas, förstår inte hur den du pratat med på butik kan säga att det kommer gå bra, snacka om att inte tänka på fiskens bästa!
              100l
              1 kampfisk blå/hane
              2 Fläckig molly
              6 rödmunstetror

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                tillfället kan man ha en hane i 3-10L. men personligen skulle jag inte ha en hane under 30L. 30L däremot funkar bra. med honor runt 50-60L.

                att det inte funkar i 5L är dels att det är svårt med vattenkvaliten (kampfisken får väldigt lätt fenröta orsak dåligt vatten). och det är svårt inreda på så vis att kampfisken mår bra av det plus är det svårt att få plats med doppvärmare,filter, pump , och utan filter och pump så funkar baktierlivet sämre och då blir det mer nitrit vilket är giftigt. plus finns där ingen buffert för misstag i ett sådant litet kar.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13126

                  #9
                  I butiker kan man i ofta se dem i små små byttor med vatten (typ 3-5L) och visst de överlever men de ligger alldeles som "döda" och har stängt av sig helt från omgivningen! Tyvärr sponsrade jag kampfiskindustrin en gång när jag inköpte ett exemplar men oj vad den levde ut när den fick simyta, välfiltrerat vatten, flytväxter och gott krubb!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Mumin
                    • October 2007
                    • 3837

                    #10
                    Man kan ha sina barn i klädkammaren också......eller jycken i en vanlig IKEA-garderob
                    För mycket är inte nog!
                    Jag VILL ha en Elefantofon!!

                    Kommentar

                    • rödtoppen
                      • June 2006
                      • 3148

                      #11
                      Ursprungligen postat av åheim
                      men oj vad den levde ut när den fick simyta, välfiltrerat vatten, flytväxter och gott krubb!
                      Vad glad jag blev när jag läste detta
                      / dtoppen /

                      Kommentar

                      • Charlottis
                        • December 2007
                        • 579

                        #12
                        Håller med om att det absolut inte kommer funka! Kampfiskar ska ha större akvarium, ingen fisk kan vara i 5 liter. Det vore enbart att plåga den. Ska du ha något i din skål får det bli räkor eller/och snäckor.

                        Kommentar

                        • Guest

                          #13
                          20L är väl minimum för en betta. Känner många odlare som har ~20l till sina bettor o de funkar fint. Men de har hållt på me det de senaste 20åren av sitt liv.

                          Och de har filter i alla sina kar.

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av Narii
                            20L är väl minimum för en betta. Känner många odlare som har ~20l till sina bettor o de funkar fint. Men de har hållt på me det de senaste 20åren av sitt liv.

                            Och de har filter i alla sina kar.
                            så här brukar jag försöka ha det/har/haft i mina odlingar.

                            yngel - har jag i 3DL till 5L

                            äldre yngel - 1L till 5L

                            ungdjur - 3L till 5L

                            hanar (tillfället) - 3L till 15-20L

                            hanar/(+honor) (permanent) - 30L till 60L+

                            Kommentar

                            • psyko
                              • April 2007
                              • 49

                              #15
                              jag är tacksam för seriösa svar då jag själv ställde mig frågande till detta, men vissa värkar tro att jag är ute efter att plåga fisken och se till att den mår riktigt dåligt. så är inte fallet och därför kommer jag till er för att få goda råd. en polare har tydligen ett 22 liters kar som jag ska få nästa vecka så det blir bara ett dygn för kampfisken i 5 literskaret, men ska jag endå sätta i min syrepump i lilla akvariet eller spelar det ingen roll? jag har aldrig använt det förut utan har fått den så jag vet inte riktigt för/nackdelar!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...