snabb hjälp - frost och makropod

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    snabb hjälp - frost och makropod

    hej hej

    hoppas någon vill och kan och hinner svara, har lite panik över en sak, finns här några som är uppe sent och kan hjälpa?

    vet inte riktigt hur jag ska göra så att fiskarna inte dör, har ju gjort så att jag kan ha mina makropoder ute under sommaren och tog ut dom i maj. allt väl så långt dom har varit pigga och ätiti och även lekt och verkar trivas (dock lite slöva efter varje natt). nu är det ca +2c ute och det är nog risk för frost i natt. så nu till frågan, vad ska jag göra?

    bära in allt och placera inne ? (dör fiskarna av chocken att komma in i värmen?) men dom dör ju inte av att det fryser.

    eller ska jag placera allt närmare väggen så det hålls varmare?

    eller ska jag inte bry mig och bara låta dom stå där ute (tempen visar några grader varmare så det är väl ca +3c +5c i vattnet). tål dom att det fryser lite på ytan eller att det blir så kallt ?

    kanske inte hinner få hjälp så får det brista eller bära, har ju iförsig en massa ungdjur inne om nu det värsta skulle hända.
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Vanlig makropod? Jag skulle låta dem vara kvar i dammen, de borde klara en frostnatt. Fast du kanske ska fundera på att köpa en dammvärmare för såna här tillfällen.
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      japp det är en vanlig. fick lite panik i går. lägst 0,0 men som tur var så lever den. knappt rörlig men vid liv. tusen tack för svar, det kan nog vara bra att koppla någon varmare om det skulle bli någon mer gång.

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Ta det lugnt med matningen (jag skulle inte mata alls, faktiskt) tills vattentemperaturen stigit över 8-10 grader. Den matvägrar antagligen i alla fall när det är så kallt i vattnet, men om den skulle äta har den svårt att smälta foder när det är väldigt kallt, och maten kan hinna ruttna i tarmarna.
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          har inte gett mat, det är mer att insekter som har blivit uppätna som kommit i. annars har vatten temperaturen pendlat mellan +5c och +10c som lägst och det var därför dom 2 kom ut i maj av att jag tyckte det var varmt nog. man kanske ska vänta längre fram nästa år. är ju första gången jag gör detta så är lite osäker.

          Kommentar

          Arbetssätt...