Melanotaenia boesemani

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bettaman
    • June 2008
    • 127

    Melanotaenia boesemani

    hej är det någon som har lite erfarenheter av Melanotaenia boesemani
  • linda.n
    • March 2008
    • 459

    #2
    Ursprungligen postat av bettaman
    hej är det någon som har lite erfarenheter av Melanotaenia boesemani
    Ja, någon speciell fråga?
    Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Tja, inte mer erfarenhet än av de 10 ungdjuren jag köpte för nå´n månad se´n. Skulle också vilja höra lite egna erfarenheter
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • bettaman
        • June 2008
        • 127

        #4
        jag tycker att de är väldigt fredliga NÄR de har slagits om viilken rang de ska vara i

        Kommentar

        • linda.n
          • March 2008
          • 459

          #5
          Ursprungligen postat av bettaman
          jag tycker att de är väldigt fredliga NÄR de har slagits om viilken rang de ska vara i
          jag tycker mina sköter sig bra. De visar mest upp sig för varandra (jag tror de behöver en hona )
          Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

          Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

          Kommentar

          • bettaman
            • June 2008
            • 127

            #6
            hur gör man när man ska odla dom(någon speciel inredning) ???

            Kommentar

            • bettaman
              • June 2008
              • 127

              #7
              hur många honor ska man ha ???

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Mina samsas bra, förutom en och annan uppvisning med utspända fenor, men det är ju lite tjusningen. Är osäker på könsfördelningen, vet inte om jag lyckades få lagom hanar och honor. Men man ska nog ha fler honor än hanar.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • linda.n
                  • March 2008
                  • 459

                  #9
                  Jag har haft problem med att hitta honor. Tyvärr sållas många bort pga de har "för dålig" färg jämfört med hanarna. I ett lekakvarium bör man ha två hanar och sätta dit en hona. Tänk på att de gärna äter allt inkl. sina yngel så ta bort de vuxna om och när de är klara :-)

                  (vet någon var man kan hitta honor till salu så hojta gärna till)
                  Det säkraste tecknet på att det finns intelligent liv ute i universum är att ingen försökt kontakta oss

                  Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1974294

                  Kommentar

                  • miaz
                    • March 2007
                    • 171

                    #10
                    Jag har ett gäng boesemani och har fått yngel "av misstag" när jag flyttat växter och en rot till ett annat akvarium, och nu simmar 13 st ungdomar med sina föräldrar. Tydligen har det även kommit med ägg på en växt som en kompis fick för ett tag sen, för hon har okända yngel i sin burk nu....

                    Kommentar

                    • bettaman
                      • June 2008
                      • 127

                      #11
                      okej. så de ä lättförökta då =P

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Ursprungligen postat av miaz
                        Jag har ett gäng boesemani och har fått yngel "av misstag" när jag flyttat växter och en rot till ett annat akvarium, och nu simmar 13 st ungdomar med sina föräldrar. Tydligen har det även kommit med ägg på en växt som en kompis fick för ett tag sen, för hon har okända yngel i sin burk nu....
                        Precis samma sak har hänt för mig när jag flyttat växter.

                        Jag har dock aldrig sett rom eller yngel i stora karet, men när växter flyttades till ett annat kar så dök det plötsligt upp ca 20-30 yngel.

                        Könsfördelningen på de vuxna djuren är 5+5.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Ungefär vid vilken storlek är de könsmogna? Har ju en del växter som växer uppe vid ytan. Kanske skulle flytta några plantor till ett annat akvarium, men de kanske inte är könsmogna än.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • heeke
                            • April 2003
                            • 5033

                            #14
                            Jag har ingen aning om när dom blir könsmogna, men när man tydligt ser skillnad i färgteckningen mellan honor och hanar så ska dom väl iaf hunnit blivit det tycker man.
                            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                            Kommentar

                            • Shepard

                              • March 2003
                              • 13992

                              #15
                              Jag är osäker, men tycker det ser ut som om jag har fått flest hanar. Men tror inte att honorna var bortsållade i affären, för de var i stort sett lika färglösa allihop när jag köpte dem, silver på framkroppen med en svag orange ton på bakkroppen. Nu har flera hanar börjat färga ut dock, med t.ex det breda mörka tvärbandet på mitten av kroppen, men de är långt ifrån fullvuxna.
                              Senast redigerad av Shepard; 24 June 2009, 14:59.
                              "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                              Min profil
                              Mitt galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...