Betta persephone

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Betta persephone

    Kan det finnas någon i landet som odlar denna undersköna fisk?

    Här är en bild:
    Denna webbplats är till salu! labyrinther-forum.de är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, labyrinther-forum.de har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Jag har ett så kallat par, som jag fick av Janne Wester nyligen. Har inte haft dem så länge dock och jag har ingen aning om det är ett riktigt par. De ser dock lite annorlunda ut, och det är tänkt att jag ska fixa lite bilder och fråga "experterna".

    Men jag håller med dig, den är otroligt vacker. Vet att det var en här på zoopet som odlade dem för några år sedan, och Janne Wester har ju odlat dem (dock en annan lokalitet än det par jag fick av honom). Men Janne sålder ju ett gäng par så man kan ju tycka att någon borde ha den kvar? Förhoppningsvis åtminstone.

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #3
      Det skall väl inte vara så svårt att se skillnad på könen. Jag menar om man verkligen har ett par eller inte.

      Kommentar

      • Panda+
        • May 2009
        • 14

        #4
        Legob.

        De B. persephone i den tråd du linker til er Betta persephone Pagoh, Johor. Det er en stamme der først for nylig er fundet og som endnu ikke findes i Europa.

        Dem vi har i Europa er fisk af den gamle stamme fra Ayer Hitam. De viser i udstrakt grad degenerationssymptomer og er ikke så pæne som dem man kan fange i naturen.
        Problemet er at Ayer Hitam habitatet ikke findes længere. Der er bygget boligkomplekser nu. Pagoh habitatet findes lidt endnu... der skal der først bygges til næste år...

        Og ja... medmindre man fotograferer dem i leg som Eddy gør i den tråd... så er de næsten umulige at se kønsforskel på.
        pandaplus.dk
        parosphromenus.pandaplus.dk

        Kommentar

        • oaken
          • September 2006
          • 901

          #5
          Ja, det är sannerligen inte lätt att se skillnad på könen. Och det visade sig ju till och med att Eddy hade två hanar och en hona istället för två honor och en hane.

          Det jag kan se på mina två är att den ena har starkare färger och mer utvecklade fenor. "Hanen" har även en analfena som är "kurvad" och följer stjärtfenan på ett annat sätt. Har inte märkt av någon större aggression annat än att "hanen" kan få för sig att jaga bort "honan" när han ser henne, men det är inga riktiga fighter. Annars har de inte gjort så mycket.

          De går just nu i ett akvarium på 45x30x22cm, pH 6.01, 50us och 25C. De får mycket svarta mygglarver och dafnier nu. Ska sänka pH ner mot 4-5 och hoppas på att det händer något.

          Kommentar

          • legob
            • May 2007
            • 642

            #6
            Det låter lite sorgligt. Firrarna på bilderna är helt magnifika!

            Kommentar

            • oaken
              • September 2006
              • 901

              #7
              Ursprungligen postat av legob
              Det låter lite sorgligt. Firrarna på bilderna är helt magnifika!
              Ja, tyvärr går nog de flesta andra Betta-arter samma öde till mötes. Framförallt de i coccina-gruppen.

              Kommentar

              • legob
                • May 2007
                • 642

                #8
                Vad är det som händer då? Är det något i skötseln som inte är optimalt?

                När jag läste på Wikipedia om svartvatten ser man ju att svartvatten visserligen är fattigt på de flesta salter men ovanligt rikt på aluminium och det får jag säga överraskar åtminstone mig.



                Jag älskar Wikipedia!

                Kommentar

                • oaken
                  • September 2006
                  • 901

                  #9
                  Ursprungligen postat av legob
                  Vad är det som händer då? Är det något i skötseln som inte är optimalt?

                  När jag läste på Wikipedia om svartvatten ser man ju att svartvatten visserligen är fattigt på de flesta salter men ovanligt rikt på aluminium och det får jag säga överraskar åtminstone mig.



                  Jag älskar Wikipedia!
                  Syftar du på varför stammen från Ayer Hitam uppvisar symtom på inavel? I så fall är det nog för att det är ganska svårt att dra upp några större mängder av dessa fiskar, och ofta kan man få ganska skev könsfördelning. Så det är inte så lätt att urvalsodla. Det är vad jag tror åtminstone.

                  Sen är ju frågan om det där med aluminium kan appliceras på träsk också, till exempel. Betta channoides sägs ju komma från vatten som är väldigt rika på järn, också.

                  Verkar för övrigt ske små, små framsteg hos mina Betta persephone. "Honan" viker inte undan lika mycket från "hanen", så förhoppningsvis ska hon snart ta initiativet till lek.

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #10
                    Kan nu nästan med 100% säkert konstatera att det är ett par jag har. Varför? Jo, för att hanen visar upp sig för honan på ett sätt som två hanar aldrig skulle göra för varandra. Jag har sett honom uppvakta honan några gånger nu, men hittills har hon inte besvarat det. Så ska försöka mata upp henne ordentligt nu och sänka konduktiviteten ytterligare så ska vi se om det inte blir lek. Ska ta några bilder på dem ikväll förhoppningsvis.

                    Kommentar

                    • legob
                      • May 2007
                      • 642

                      #11
                      Ja, det skulle vara roligt att se hur den stammen ser ut, om den är lika stilig som Betta persephone Pagoh, Johor

                      Kommentar

                      • oaken
                        • September 2006
                        • 901

                        #12
                        Minst lika snygga skulle jag säga, svårt att fånga färgerna dock. Men ska försöka.

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          #13
                          Hane



                          Suddig bild på honan, men ger ändå en referens.

                          Kommentar

                          • legob
                            • May 2007
                            • 642

                            #14
                            Det var fint. Skulle duga bra! Ser inte ett dugg degenererade ut i mina ögon.

                            Kommentar

                            • oaken
                              • September 2006
                              • 901

                              #15
                              Ursprungligen postat av legob
                              Det var fint. Skulle duga bra! Ser inte ett dugg degenererade ut i mina ögon.
                              Ska ju dock säga att jag inte har en aning om vart dessa härstammar ifrån. De har i alla fall inte varit benämnda som B. persephone "Ayer Hitam", men samtidigt finns det ju inte så mycket att välja på. Det konstiga med om de vore odlade är dock att de är fullvuxna. Vet inte vart Janne köpte in dem ifrån heller.

                              MEN något som talar för att det är en annan stam än Ayer Hitam är att Janne har ju en annan variant som skiljer sig rätt mycket från de här också (som han dock bara har kvar ett väldigt gammalt par av, och ett gäng yngre hanar). Jag vet dock inte om detta gamla par han har är från Ayer Hitam eller vad de är, dock.

                              De har egentligen mer blått på kroppen, men det syns bara om man lyser på dem med ficklampa.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...