Kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidtok
    • March 2005
    • 1466

    Kampfisk

    Skall starta upp ett sällskapsakvarium på ca. 200 liter. Jag funderar på att ha en kampfiskhanne och två honor däri.

    Fungerar 200 liter för kampfisken? Jag har hört att de inte vill ha stort, jag vet att det säljs kamphannar i små kuber på (kan det vara 2-3 liter) vissa akvariebutiker.Det tycker jag dock gränsar till djurmisshandel, jag skulle inte kunna hålla kampfisk så. Men jag har ingen erfarenhet av dem, så jag vet inte...det kanske funkar, och då blir ju mitt akvarium på 200 liter alldeles för stort......finns det någon som kan råda mej?

    Tacksam för svar.
    720L SA-/CA. Övriga
    375L Biotop, skalarer
    275L Malawi
    240L Blandat


  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Du kan ha tre kampfiskar i ditt 200-liters akvarium. Anledningen till att vissa affärer envisas med att ha kamphanar i så små behållare är att de inte skall slåss med varandra. I regel så brukar de inte behöva vara där så länge.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • ciklidtok
      • March 2005
      • 1466

      #3
      Ursprungligen postat av Guy Palm
      Du kan ha tre kampfiskar i ditt 200-liters akvarium. Anledningen till att vissa affärer envisas med att ha kamphanar i så små behållare är att de inte skall slåss med varandra. I regel så brukar de inte behöva vara där så länge.
      vad härligt, då kan jag få kampfiskar dåHar alltid gillat dom, men har inte haft ett lämpligt akvarium till dom.....vill inte gärna utsätta dom för cikliderna.

      Ang. behållarna, de säljs faktisk i sånna små behållare också......ungefär som med att man ska ha slöjstjärt/guldfisk i skålarJag gillar det inte. Men å är jag inbiten akvarist sedan många år tillbaka också

      tack så mycket för snabbt svar.
      720L SA-/CA. Övriga
      375L Biotop, skalarer
      275L Malawi
      240L Blandat


      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        ett alt är att du skaffar en annan art av kampfisk, så kan du ha fler hanar och fler honor.

        annars så kan du ju ha fler honor än 2 med din hane. rätt så många till får plats.

        men sedan kanske det kan bli lite tråkigt att enbart ha kampfisk i ett 200L ? du kan ju ha nåt på botten med.

        kampfisk vill ha mycket växter och rätt så varmt vatten ca +27c +29c. och givetvis filter och pump.

        Kommentar

        • ciklidtok
          • March 2005
          • 1466

          #5
          Ursprungligen postat av Flaxss
          ett alt är att du skaffar en annan art av kampfisk, så kan du ha fler hanar och fler honor.

          annars så kan du ju ha fler honor än 2 med din hane. rätt så många till får plats.

          men sedan kanske det kan bli lite tråkigt att enbart ha kampfisk i ett 200L ? du kan ju ha nåt på botten med.

          Nej, det blir nog den "vanliga" kampfisken, jag tycker de är snygga och jag gillar den arten. Jag såg att de även hade jättesnygga honor hemma, så det blir nog kanske fler än 2 också (Honor alltså)

          kampfisk vill ha mycket växter och rätt så varmt vatten ca +27c +29c. och givetvis filter och pump.

          Akvariumet är helt komplett med filter och värmare samt grus och växter. Tänkte även ha lite annan fredlig fisk där. Nåt stim och kanske nån Gurami ol. Får se hur det blir.

          Ska givetvis också ha några fredliga malar och bottenätare.
          720L SA-/CA. Övriga
          375L Biotop, skalarer
          275L Malawi
          240L Blandat


          Kommentar

          • Pontusosd
            • March 2010
            • 124

            #6
            Mina honungsguramis är inte världens trevligaste fisk mot min kampfisk höll på bita ihjäl den så nu har kampisen ett eget kar
            45liters fisksoppa
            30liters kar.

            Kommentar

            • J.Milton
              • January 2010
              • 674

              #7
              Har ett kamp par i mitt 240L , dom lever ihop med en liten fisksoppa .
              Största invånaren är dvärggurmi, förutom kamphanen.
              Funkar skit bra, rör inte ens yngel och inga verkar vilja röra kampfiskarna=)
              Men ge dom mycket flytväxter så kan du ha även lite större fiskar i karet.
              240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
              Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
              Blogg+Galleri

              Kommentar

              • ciklidtok
                • March 2005
                • 1466

                #8
                Jag har en blå kamphanne, men det blev inte 200 litern, utan han går i ett cylinderakvarium på 56 liter Han bor där med några guppys, och det verkar han trivas bra med... Dock har han inga honor änn. Hittade ingen snygg, så då blev det bara han...
                720L SA-/CA. Övriga
                375L Biotop, skalarer
                275L Malawi
                240L Blandat


                Kommentar

                • askungen
                  • June 2010
                  • 107

                  #9
                  Hej!
                  Ja har faktiskt 2 st kamphanar( visa sig att ena honan va en kortfenad hane), i mitt 220 l kar samt 4 st honor o på nåt sätt fungerar det jättebra, dem har ena sidan var o håller sams. Sen har ja olika guramisar däri oxå o allt fungerar jättebra. Inte för att du ska skaffa fler kamphanar nu o ha ihop för dem har ihjäl varandra(normalt sätt), då men i detta fallet funkar det, (har fler kar utifall, så ja har möjlighet att flytta den ena om nu dem helt plötsligt skulle börja bråka). Men va ja skulle säga så går det utmärkt att ha kampfiskar i större kar se bara till att det finns gott om flytväxter, vanliga växter,gömmor osv då trivs dem, honorna behöver kunna gå undan från hanen ibland. Min kamphane o dvärgguramihanen turas om att bygga skumbo i ena hörnet sedan länge tillbaka, utan slagmål.
                  Anki
                  220 l asien+äppelsnäckor, 112 l sällskap me helenor o äppelsnäckor
                  60 l sällskap+zebrasnäckor samt ett 50 l räk o snäckkar.

                  Kommentar

                  • J.Milton
                    • January 2010
                    • 674

                    #10
                    5 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så
                    att de kan se sig själva i en spegel.
                    Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan
                    ska vara minst 1 dm².




                    Kan vara värt att tänka på ...
                    240L mix == 430L Malawi== 164L mix==170L mix==43L räk/snäck
                    Det jag skriver är inte fakta, utan upplevd erfarenhet ..
                    Blogg+Galleri

                    Kommentar

                    • ciklidtok
                      • March 2005
                      • 1466

                      #11
                      Ursprungligen postat av J.Milton
                      5 § Kampfiskhanar får inte hållas inom synhåll för varandra och inte heller så
                      att de kan se sig själva i en spegel.
                      Fiskar får aldrig hållas i en vattenvolym understigande 1 liter. Vattenytan
                      ska vara minst 1 dm².
                      Kan vara värt att tänka på ...

                      Nej jag har absolut inga planer på att skaffa fler hanar, däremot vill jag ha ett par honor till den hanen jag har, och de kommer inte att gå i nått mindre än hanen går i nu. Snarare att jag flyttar honom till 270 litern längre fram... Måste bara ställa iordning den först.
                      720L SA-/CA. Övriga
                      375L Biotop, skalarer
                      275L Malawi
                      240L Blandat


                      Kommentar

                      Arbetssätt...