Psykotiska gurami!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • W.Irving
    • May 2009
    • 3

    Psykotiska gurami!

    Mina fyra gurami verkar ha drabbats av en masspsykos i förrgår. Sedan dess gömmer de sig mest - nära botten och bakom pump/sten/växter. Går man inom synhåll av akvariet får de spel och simmar runt tills de kolliderar med något hårt (det låter en hel del!). Vid utfodring lugnar de ner sig och äter utan problem. Jag har aldrig sett någon fisk uppföra sig så här, och kan inte förstå hur fyra annars nyfikna och välanpassade firrar över en natt blir som förbytta. Speciellt som jag inte gjort någon förändring i i miljön.

    Akvariet är på 200 L och är också hem till fyra fredliga pansarmalar. Gjorde 1/3 vattenbyte och rensade ur filtret igår, utan förbättring.

    Några idéer?
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Mysko. Prova att sitta framför alvariet under utfodringen och rör dig. Då fattar de förhoppningsvis att det inte är farligt att något rör sig framför akvariet efter ett tag.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • W.Irving
      • May 2009
      • 3

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Mysko. Prova att sitta framför alvariet under utfodringen och rör dig. Då fattar de förhoppningsvis att det inte är farligt att något rör sig framför akvariet efter ett tag.
      Tack för svaret! Jag har påbörjat ett tillvänjningsprogram som omfattar en massa svordomar + rörelser i slow motion.

      Så ingen annan som råkat ut för detsamma?

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Jodå. Men det brukar hända med nya fiskar eller om man gjort om i akvariet.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • W.Irving
          • May 2009
          • 3

          #5
          Jag är ganska övertygad om att pumpen har något med det hela att göra. Det är ett Fluval innerfilter. Stänger jag av det beter fiskarna sig som de "ska", men så fort jag kopplar in det blir de jättenervösa. Även när belysningen är släckt. Och det inte är någon i närheten. Det plaskade rejält i går natt.

          Jag har inte gjort om på mycket länge. Reguljära vattenbyten ~25 liter var 1-1½ vecka (smärre problem med kiselalger).

          Vet inte hur känsliga fiskar är för monotona ljud, men skulle tro att de är långt ifrån lika störda av pumpen som jag är.. eller?

          Kommentar

          Arbetssätt...