funderar på kampfisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nubi
    • March 2009
    • 9026

    funderar på kampfisk

    Jag funderar på att starta mitt 55l med kampfisk.
    En hane och två honor i mitt 55l akvarium.
    Tips och råd som är bra att tänka på innan man köper fiskarna är att....

    *Vad ska man titta på när man köper kampfiskhane och honor??
    * Kan man ha räkor tillsammans med de?
    *Har färgerna på kampfiskarna något betydelse?
    t.ex. föredrar en kampfisk hane som är blå en kampfisk hona som är blå eller vit?
    *vad ska man passa sig för
    *Är de känsliga mot något?
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen
  • dadid
    • February 2006
    • 21

    #2
    Ursprungligen postat av Nubi
    Jag funderar på att starta mitt 55l med kampfisk.
    En hane och två honor i mitt 55l akvarium.
    Tips och råd som är bra att tänka på innan man köper fiskarna är att....

    *Vad ska man titta på när man köper kampfiskhane och honor??
    * Kan man ha räkor tillsammans med de?
    *Har färgerna på kampfiskarna något betydelse?
    t.ex. föredrar en kampfisk hane som är blå en kampfisk hona som är blå eller vit?
    *vad ska man passa sig för
    *Är de känsliga mot något?
    Det med räkorna undrar jag också... men kanske mer vilka räkarter som kan funka. Körsbärsräkor har jag hört folk ha med kampfisk, men också att t.ex. amanoräkor skulle vara för små. Om man inte vill ge dom en dyr middag.
    Har själv ett kar som är för litet för att ha mer fisk i än kampfisken och tänkte då att lite räkor kunde funka som städpatrull...

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      Körsbärs räkor funkade inte hos mig dom blev uppätna av kampfisk, dock så funkade amano utmärkt med kampfisk.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        Ursprungligen postat av Nubi
        Jag funderar på att starta mitt 55l med kampfisk.
        En hane och två honor i mitt 55l akvarium.
        Tips och råd som är bra att tänka på innan man köper fiskarna är att....
        *Vad ska man titta på när man köper kampfiskhane och honor??

        hanen - ska du titta att fenorna är friska och hela och har fin färg, lika så så ska fisken vara frisk och inte simma konstigt. samma med honorna dock när du köper honor så ska du kolla noga vid anal fenan att där är en vitt plupp. så du inte får två hanar då hanar inte har den vita pluppen.

        * Kan man ha räkor tillsammans med de? - Amano eller någon annan större räka.

        *Har färgerna på kampfiskarna något betydelse?
        t.ex. föredrar en kampfisk hane som är blå en kampfisk hona som är blå eller vit? - det kvittar


        *vad ska man passa sig för - du får förklarar, förstod nog inte frågan.

        *Är de känsliga mot något? - de är tåliga fiskar, jag tycker dom är känsliga mot dåligt vatten och svalt vatten. kampfiskar vill ha över +25c helst runt +27c +29c. och vattnet bör vara av bra kvalité annars får dom lätt svamp och bakterieinfektioner. du bör ha pump men rikta utflödet så att det inte strömmar över hela karet plus ha mycket växter och flytväxter.

        Kommentar

        • dadid
          • February 2006
          • 21

          #5
          Ursprungligen postat av Flaxss
          Körsbärs räkor funkade inte hos mig dom blev uppätna av kampfisk, dock så funkade amano utmärkt med kampfisk.
          Ok Amano alltså... man hör ju och läser en massa, och har man som jag dålig koll på räkor så lyssnar man på sånt... ville gärna ha någon färgglad variant... körsbär eller crystal. Men dom är kanske för små då...
          Tack för svar!

          Kommentar

          • Semme
            • May 2009
            • 23

            #6
            Amona passar fint fint hos mig med. Kan bero på storleken + färgen. Syns mindre + kanske tråkig färg och intresserar inte kampfisken lika mycket som körsbär(på så sätt bli uppätna).

            Kommentar

            Arbetssätt...