Betta smaragdina

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • legob
    • May 2007
    • 642

    Betta smaragdina

    När jag besökte den kungliga huvudstaden senast lät jag mig förföras att köpa ngr Betta smaragdina. Jag vet inte riktigt vad jag väntade mig men nu när hanen är utfärgad ser jag vilken fantastisk juvel det är. Hanen är så enastående stilig att det tar andan ur en.

    Här är två bilder på en hona och två på en hane.

    Skumbo finns men om det är något i det vet jag inte. Det sitter lite avigt till för inspektion.
    Bifogade filer
  • oaken
    • September 2006
    • 901

    #2
    Kul. Det är riktigt fina fiskar, och bilderna var fina dessutom. Har den väldigt närbesläktade Betta sp. "Mahachai" och det är riktigt trevliga fiskar. Har du andra Bettor?

    Kommentar

    • legob
      • May 2007
      • 642

      #3
      Ja, den vanliga kampfisken men det köpet var ett misstag. De skulle jag gärna ge bort.

      Det där med arter är också lite knepigt. Den där mahachai verkar vara misstänkt lik smaragd-bettan.

      Jag gillar det där nästan självlysande, iridiscerande blå/blågröna som i andra vinklar bara är mörkgrått. Mycket stiligt. Så får man se om det blir små bebisar också.
      Senast redigerad av legob; 26 April 2009, 15:03.

      Kommentar

      • oaken
        • September 2006
        • 901

        #4
        Ursprungligen postat av legob
        Ja, den vanliga kampfisken men det köpet var ett misstag. De skulle jag gärna ge bort.

        Det där med arter är också lite knepigt. Den där mahachai verkar vara misstänkt lik smaragd-bettan.

        Jag gillar det där nästan självlysande, iridiscerande blå/blågröna som i andra vinklar bara är mörkgrått. Mycket stiligt. Så får man se om det blir så bebisar också.
        Jo, de är väldigt lika. Men du har helt klart smaragdina eftersom dina har prickar längs fenstrålarna i stjärtfenan. Mahachai är ju inte så lätt att få tag på heller, men tror Janne Wester fortfarande har kvar dem.

        Borde inte vara några problem för dig att få yngel på dem

        Kommentar

        • legob
          • May 2007
          • 642

          #5
          Så här såg ett skumbo ut för lite mer än en vecka sedan. Det låg precis vid framrutan så det var lätt att plåta.

          Jag har längre bak nu som jag inte kommer åt med kameran. Hur länge dröjer det förresten innan yngel? Jag tänkte inte försöka fiska upp ev. yngel utan de får klara sig bäst de kan. Hoppas inte föräldrarna är kannibaler.
          Bifogade filer

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Ursprungligen postat av legob
            Så här såg ett skumbo ut för lite mer än en vecka sedan. Det låg precis vid framrutan så det var lätt att plåta.

            Jag har längre bak nu som jag inte kommer åt med kameran. Hur länge dröjer det förresten innan yngel? Jag tänkte inte försöka fiska upp ev. yngel utan de får klara sig bäst de kan. Hoppas inte föräldrarna är kannibaler.
            Tar väl två-tre dagar innan äggen kläcks och sen ytterligare ett par dagar innan de är frisimmande. Du borde inte ha några problem att se om du har ägg då de är kritvita.

            De borde heller inte äta sina egna yngel, tror ingen skumbobyggande Betta gör det.

            Kommentar

            • legob
              • May 2007
              • 642

              #7
              Några ägg kan jag inte se och jag börjar så smått undra om inte i själva verket alla 3 fiskarna är hannar och inte bara 2. (Jag köpte 2 par men blev inte lovade att det gick att se skillnad på könen.)

              Första bilden på första inlägget är på den förmodade honan. Kan det stämma? Och en annan fråga: gör hannarna skumbon oavsett om det finns en hona i närheten eller inte?

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av oaken
                Tar väl två-tre dagar innan äggen kläcks och sen ytterligare ett par dagar innan de är frisimmande. Du borde inte ha några problem att se om du har ägg då de är kritvita.

                De borde heller inte äta sina egna yngel, tror ingen skumbobyggande Betta gör det.
                fast betta fiskar äter väl sina egna yngel?

                betta splendens som den ända jag odlat på har om där är yngel kvar ätit upp dom om dom ''sett dom''.

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av legob
                  Några ägg kan jag inte se och jag börjar så smått undra om inte i själva verket alla 3 fiskarna är hannar och inte bara 2. (Jag köpte 2 par men blev inte lovade att det gick att se skillnad på könen.)

                  Första bilden på första inlägget är på den förmodade honan. Kan det stämma? Och en annan fråga: gör hannarna skumbon oavsett om det finns en hona i närheten eller inte?
                  vackra betta du har! verkligen vackra.

                  jag själv har ju bara erfarenhet av splendens, och en väldigt kort erfarenhet av munruvande betta. men honan ska ju ha en liten vid plupp vid analfenan.

                  och hanar bygger skumbo utan att där finns hopnor.

                  Kommentar

                  • legob
                    • May 2007
                    • 642

                    #10
                    Kan man avgöra könet på de här två bilderna?

                    Den ena hannen är fullt utfärgad - den dominante; den andra utfärgad bara till hälften och denna (på bilden och som jag hoppas är en hona) är ljust brun med tydliga grå linjer utefter sidorna.
                    Bifogade filer

                    Kommentar

                    • oaken
                      • September 2006
                      • 901

                      #11
                      Ursprungligen postat av Flaxss
                      fast betta fiskar äter väl sina egna yngel?

                      betta splendens som den ända jag odlat på har om där är yngel kvar ätit upp dom om dom ''sett dom''.
                      Har aldrig varit med om/hört talas om en vildform som äter sina egna yngel, inte av de skumbobyggande arterna i alla fall. Kan säkert vara ett fenomen som förekommer hos odlingsvarianter av Betta splendens dock. Hos några arter så hjälper till och med de yngre fiskarna till att försvara nya ägg/yngel.

                      Men hos en del munruvare så förekommer det att de äter sina yngel, fast det verkar bero på fisken, och går inte att säga artspecifikt.

                      Legob: Jag skulle säga att de två senaste bilderna är en hane, i alla om jag jämför med mina Mahachai-honor. De har aldrig långt utdragen analfena utan den förblir kort. Icke-dominanta hanar kan ha samma färg som honorna, men det är fenorna man ska kolla på.
                      Senast redigerad av oaken; 27 April 2009, 20:56.

                      Kommentar

                      • legob
                        • May 2007
                        • 642

                        #12
                        Så sorgligt! 3 hannar... Det har varit de grå linjerna utefter sidorna som fått mig att tro det är en hona.
                        Senast redigerad av legob; 28 April 2009, 19:25.

                        Kommentar

                        • oaken
                          • September 2006
                          • 901

                          #13
                          Ursprungligen postat av legob
                          Så sorgligt! 3 hannar...
                          Trist.

                          Lite offtopic: köpte just 10 Betta rutilans, en av de aggressivaste Bettorna. Ska göra i ordning ett akvarium med 80x40 cm i bottenyta, hoppas det räcker.

                          Kommentar

                          • legob
                            • May 2007
                            • 642

                            #14
                            Facit har nu kommit!

                            Den ena är verkligen en hona! Idag upptäckte jag, när jag skulle byta vatten, att det fanns åtminstone ett yngel i karet. När jag tittade extra hittade jag ett till, kanske två till.

                            Det stämmer alltså som jag läst att honan är gråbrun med streck på sidan. På första bilden ser man det lyckliga(?) paret, på den andra honan. Hon har valt sida så att säga, verkar det, och har flyttat in på den mer dominanta hannens sida. Han har också ett hus - nämligen en ihålig grotta.

                            De två andra bilderna är på två olikstora yngel.

                            Hur det hela har gått till har jag missat komplett. Så kan det vara. Visserligen har hanen tidigare gjort två skumbon, den ena gången på ytan, den andra under en flytande alkbarksbit men jag kunde inte se några ägg. Nu tror jag att de håller till inne i den håliga grenattrappen och dit in kan man inte se.

                            Vad de har vuxit på vet jag inte. Jag har pyttsat i toffeldjur och annat för "säkerhets skull" i fall det skulle bli några yngel och det verkar ju fungera. Det verkar också stämma att man inte skall ha för rent i akvarier.
                            Bifogade filer

                            Kommentar

                            • proOve
                              • August 2007
                              • 139

                              #15
                              Jag har också ett par Smaragdina som jag fått yngel på. Det som jag märkte efter det att ynglen kläckts var att hanen blev väldigt aggresiv mot honan. När jag kom hem så låg honan vid ytan och såg väldigt misshandlad ut (trasiga fenor m.m. hon gjorde inget motstånd alls när jag fiskade upp henne för flytt). Så nu går honan i eget kar och hanen är ensam kvar i ett 20L kar med ca 30-40 yngel (som är kanske 5-6 veckor gamla nu).

                              Ang. om bettorna äter sina yngel. Jag har yngel på Betta Channoides, Betta Uberis och på Betta Smaragdina och jag har aldrig sett några tendenser till att föräldrarna skulle sätta i sig sina yngel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...