Skål till kampfisk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kevlargirl
    • May 2003
    • 205

    Skål till kampfisk?

    Går i kampfiksköpartankar och på större modell av sk guldfiskskål. Finns tillräckligt stora (30-40 l?) för detta? Eller ska man helt skippa tanken på skål? Har tänkt ha en kampfiskhane i denna i såfall.
    Övriga frågor kring detta är:

    Vilka växter är att föredra?

    Hur ofta byta vatten i ett så pass litet akvarium?

    Behövs en pump?

    Tack på förhand!
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    visst kan du ha en skål till den men då bör stor volym, skyddande sida, inredning, pump, filter, doppvärmare m.m. uppnås plus bör det vara en stor yta.

    dock tycker jag att det är bättre och enklare med ett akvarium (och snyggare). så jag tycker att du bör istället köpa ett akvarium.

    till kampfisk behövs inte pump, men med ett bra filter och syresättning på vattnet så får du bättre balans och bakterie kultur i karet och därmed trivs fisken bättre. jag tycker du ska ha pump och filter men du kan rikta pumpen så att det inte trömmar över hela akvariumet då kampfisken gillar lungt vatten med mycket växter.

    i små kar byter jag ca 10-20% i veckan( jag vet inte om det är rätt men det funkar här). växter kan du välja vilka du själv tycker är fina.

    Kommentar

    • bettaman
      • June 2008
      • 127

      #3
      man ska inte ha kampfiskar i guldfiskskålar eftersom kampfiskens balansinne rubbas. köp ett vanligt akvarium. det råder jag dej!! mvh bettaman

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        Ursprungligen postat av bettaman
        man ska inte ha kampfiskar i guldfiskskålar eftersom kampfiskens balansinne rubbas. köp ett vanligt akvarium. det råder jag dej!! mvh bettaman
        även om jag inte rekommenderar skålar så går det ha både kampfisk och guldfisk så länge kraven uppfylls. dock är det kanske inte så lätt att uppfylla dessa krav alltid och därmed är ett akvarium bättre(lättare).

        Kommentar

        • Guy Palm
          • March 2002
          • 5720

          #5
          Ursprungligen postat av bettaman
          man ska inte ha kampfiskar i guldfiskskålar eftersom kampfiskens balansinne rubbas. köp ett vanligt akvarium. det råder jag dej!! mvh bettaman
          Vill du förklara för oss varför kampfiskens balansinne rubbas i en skål. Mycket nyfiken på var du har fått denna fakta ifrån.
          Guy
          ,Poecilia,SKS,GOC,

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #6
            Absolut går det att de dem i en skål, men det blir inte lika praktiskt /snyggt som att ha den i ett vanligt kar.

            Du bör ha ett litet innerfilter i karet för att få bättre balans + att du slipper byta vatten lika ofta som om du inte haft ett filter.

            Om du bara har en kampfisk så räcker det nog att byta vatten 2 ggr i månaden.

            Kommentar

            • Boki
              • December 2006
              • 128

              #7
              Läs.......

              Senast redigerad av Boki; 15 April 2009, 02:11.
              Mvh Boki / 180L Malawis

              Kommentar

              • Gaffel
                • December 2007
                • 6200

                #8
                En trevlig liten sida om kampfisk men precis som Guy skriver skulle det vara intressant med lite mer vetenskapliga belägg för hur kampfiskens "balanssinne" skulle ta skada av en rund skål.
                Life's a bitch and then you die..
                "I might be right handed but im always left-winged"
                Skriv på!

                Kommentar

                • garjzla
                  • June 2007
                  • 273

                  #9
                  Har oxå hört detta tidigare, ja alltså att runda skålar ska vara skadligt för Betta Splendens och rubba deras balanssinne, var ett par år sedan jag hade Bettor sist men har för mig att jag till och med hittade ett förbud mot att ha Kampisar i Runda akvarium enligt djurskyddslagen.
                  Kan dock ha fel men har i alla fall hört det tidigare och ska nog funderas igenom ordentligt innan man sätter en Kampfisk i ett runt akvarium.

                  Kommentar

                  • eriahl
                    • April 2004
                    • 5681

                    #10
                    Blir sjuka av att gå i skålar t o m? Har man t ex en skål på 50L och ett vanligt akvarium på 15L är valet inte så svårt för mig iaf.
                    Inte mycket info om vem som står för sidan kanske spelar mindre roll.
                    Senast redigerad av eriahl; 07 July 2009, 21:29.
                    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                    Kommentar

                    • Xul
                      • January 2007
                      • 709

                      #11
                      Vill minnas att det var nagon som ville ha fiskar i en dammajanne har pa forumet, Ett akvarie med raka sidor kan iofs vara enklare att skota kan jag tanka mig visst om skalen har ett estetiskt varde dvs ar snygg och har tillracklig volym varfor inte. Men ev doppvarmare osv kan du inte satta med sugkoppar. En 30 L kub fran dennerli har jag pa jobbet och jag tycker den ar forbaskat snygg.. det finns alternativ

                      Vattenbyte gor jag i men 30L varje manad 1/6 del med jag har ett "riktigt" filter i och ganska bra med vaxter..
                      Senast redigerad av Xul; 07 July 2009, 23:34.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Ett skål har sina nackdelar som att det ofta är litet, är svårinrett, svårare att sköta, svårt att få in filter och värmare, har en liten vattenyta (sämre syresättning).

                        Dock att en fisk skulle få sämre balanssinne, bli tokig etc. är en ren myt som har hittats på av någon som ogillar skålar.
                        Det finns andra myter som "skålvännerna" hittat på som att en guldfisks minne bara är några sekunder och den därför kan den hållas i en skål. ("minnet" är minst flera månmader).
                        Strunta i dessa skrönor som är lika sannolika som att tomten finns.

                        Däremot som jag skrev överst i inlägget så innebär en skål en del begränsningar vilket man skall ta hänsyn till när man väljer vilka fiskar man väljer till en skål.
                        Kampfisk i en 30-liters skål borde inte vara några som helst problem - det finns sådana skålar och det finns även skålar med inbyggt filter och belysning.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...