Några frågor om Dvärg Guramis...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BCM
    • March 2009
    • 35

    Några frågor om Dvärg Guramis...

    1. Kan man ha mer en ett par i samma akvarium?
    Jag vet att de är revir hävdande under leken och att hannarna kan bråka då men det har inte framgått om det alltid (eller under leken) blir bråk på liv och död i stil med kampfiskar eller bara lite smågruff.

    2. Kan man ha ett par dvärg guramis med ett par av någon annan sorts gurami utan att det blir bråk på samma sätt?

    3. Det står att dvärg guramis är par fiskar dvs. 1 hane och 1 hona men har hitta flera referenser som säger att om man bara har en hane i akvariet så mår den bäst av att ha sällskap med 2-3 honor.
    (Vilket tankemässigt leder en tillbaka till första frågan.)
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    1. Kan man ha mer en ett par i samma akvarium?
    Jag vet att de är revir hävdande under leken och att hannarna kan bråka då men det har inte framgått om det alltid (eller under leken) blir bråk på liv och död i stil med kampfiskar eller bara lite smågruff.


    Ja du kan ha flera par. dom bråkar inte som slöj kampfisk. men kan somsagt bli aggresiva före, och under, och efter lek. en del individer är också agressivare än andra.

    2. Kan man ha ett par dvärg guramis med ett par av någon annan sorts gurami utan att det blir bråk på samma sätt?


    Ja det kan du också om det är tillräckligt stort. bäst är ju att välja i samma storlek.

    3. Det står att dvärg guramis är par fiskar dvs. 1 hane och 1 hona men har hitta flera referenser som säger att om man bara har en hane i akvariet så mår den bäst av att ha sällskap med 2-3 honor.
    (Vilket tankemässigt leder en tillbaka till första frågan.)


    Dom är inte parfiskar men en del bildar par och andra gör inte. jag har haft en Dvärggurami hane som alltid var aggresiv mot sina 3honor en annan gång hade jag just ett par som ALLTID simmade tillsammans och han var inte nåt vidare aggressiv vid och efter lek mot honan men däremot mot alla andra. 1hane och flera honor är nog bättre eller flera par.

    Kommentar

    • BCM
      • March 2009
      • 35

      #3
      Följdfråga: Så vad skulle hända om man introducerade 2 hanar och säg 4 honor i ett hundra liters kar anpassat för just dvärgguramis (dvs. flytväxter m.m) och de började leka. Skulle det max bli lite små gruff som ingen blev skadad av eller skulle det bli det bli stor slakt för hela slanten med dödsoffer som följd?
      (Hittade en video på youtube på två dvärg guramis som slåss. har svårt att uppskatta hur allvarlig striden är. http://www.youtube.com/watch?v=tS7uuqI1S1s )


      Ytterligare en fråga:
      Går det att see när man köper en dvär gurami om den har Dwarf gourami Iridovirus (DGIV) och hur stor procent av fiskarna i handeln har den sjukdomen?

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        Dom dödar inte varandra som kampfiskar gör. utan ''kan'' bråkar vid lek. den på videon är inte alls allvarlig. sedan är det också individuellt.

        ska du bara ha ''Dvärggurami'' så kan du ha några par 2-4par. det är viktigt med många gömställen. som främst honorna kan gömma sig om hanen blir för elak vid lek.

        du ser ju i affären om någon av fiskarna har sår. då ska du ju inte köpa.

        Kommentar

        • andersfiskar
          • March 2007
          • 384

          #5
          Min erfarenhet är att de är väldigt känsliga för vattenkvalitet. Det gick bra så länge jag bytte vatten exakt varje vecka men missade jag på 2-3 dar var det kört. Jag gick över till mosaikguramis i stället och har där inte haft ngt problem alls. Kanske var mitt PH som inte passade då jag körde med mäsk....
          //
          Mvh
          Anders

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            jo dom är känsliga mot dåligt vatten. mina klarade inte av att jag slarvade med vattnet heller en gång. annars finns det ju många andra tåliga arter.

            Kommentar

            • BCM
              • March 2009
              • 35

              #7
              Tänkte inte bara ha dvärg gurami utan även ett tiotal Kilfläcksrasbora och en liten ansistrus algätare.

              Med par menar du du verkligen par dvs 1 hane och 1 hona eller 1 hane med ett litet harem av några honor?

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av BCM
                Tänkte inte bara ha dvärg gurami utan även ett tiotal Kilfläcksrasbora och en liten ansistrus algätare.

                Med par menar du du verkligen par dvs 1 hane och 1 hona eller 1 hane med ett litet harem av några honor?
                hur många av ''Dvärggurami'' vill du ha i karet?

                vad jag menar med ett par är 1hane och 1hona. du kan antingen välja flera par (1hane 1hona), , eller ett par, eller 1hane med flera honor.

                Kommentar

                • BCM
                  • March 2009
                  • 35

                  #9
                  Jag har plats för ungefär 6 Dvärguramis.
                  Helst skulle jag vilja ha ungefär 2-3, upp till fyra Dvärguramis och 1 par andra fiskar för att få lite mera variation. Till exempel kanske ett par Honungsguramis.
                  Har dock inte hittat någon annan art som riktigt verkar passa storleksmässigt och miljömässigt eller så.

                  Kommentar

                  • Flaxss
                    • November 2008
                    • 1718

                    #10
                    2-3par av Dvärggurami skulle funka bra.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...