Någon som vågar...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Någon som vågar...

    ... identifiera denna lilla gynnare

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_3753_800.jpg
Visningar: 1
Storlek: 171,0 KB
ID: 2178383

    Skämt å sido.
    Det kan rimligtvis bara vara M.boesemani.
    Hittade iaf 4st yngel i mitt nyupsatta kar. Jag har tagit lite växter från stora karet och det är den vägen dom kommit in.
    Jag tror varken det är Kardinaltetror eller Siamesiska algätare (eller för den delen ynglen av mina identifierade regnbågar) som är de skyldiga och då återstår bara M.boesemani.

    Rätt kul att den enda gången man ser yngel i sitt kar på flera år så är det i ett kar utan andra fiskar
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Tippar också på M.boesemani eftersom deras ägg har längre kläckningstid än de andra arterna.
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • miaz
      • March 2007
      • 171

      #3
      Ser väldigt bekant ut..Hände mig också för några månader sen. Tog växter från flera kar så det tog tid innan vi förstod att det var M.boesemani. Nu är de 12 små flyttade till samma akvarium som föräldrarna och växer så det knakar.

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        #4
        det låter som om man ska ha en chans att hitta yngel från regnbågar ska man flyta över växter i ett annat kar (eller vatten från vattenbyte via växtern) ??
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • Guest

          #5
          Jag varken gissar eller provar att identifiera den, jag ville bara säga...
          .
          .
          .
          .
          .
          Grattis!!

          Kommentar

          • Sonja
            • October 2003
            • 7357

            #6
            Kul. Precis så där gick det till när jag började med regnbågar. Fick en kasse med växter från ett kar där det fanns regnbågar, satte ner växterna i ett ficktomt kar som jag använde som karantän. Efter någon vecka simmade det runt ett gäng yngel i ytan.
            Alltid nyfiken!
            Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Det har kläckts fler yngel och det är säkert 20-30st totalt nu.
              Man kanske borde skaffa lite artemia eller liknande :S, men tanken var inte att föda upp yngel så jag kanske låter naturens lag verka så har man kanske några enstaka stryktåliga kvar sen.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Sonja
                • October 2003
                • 7357

                #8
                Du kan ju pulvrisera något foder till fint, fint mjöl och dutta ut lite på ytan i alla fall.
                Alltid nyfiken!
                Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Ja, jag kör med Sera Micron nu faktiskt.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Sonja
                    • October 2003
                    • 7357

                    #10
                    Det är bra, det har jag använt till just regnbåsyngel. Om det är riktigt, riktigt små yngel brukar jag dutta ut lite JBL nobil fluid på ytan. Det är ett slammat foder i vätskeform.
                    Alltid nyfiken!
                    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

                    Kommentar

                    • MattiasL
                      • September 2006
                      • 1479

                      #11
                      Hur gör ni för att få dem att leka? Jag skulle gärna vilja ha lite yngel i mitt regnbågskar.
                      Qui audet adipiscitur!

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Ja du, fråga inte mig. Detta var yngel jag inte visste att jag hade som troligtvis kom med som rom på växter.
                        Tror iofs inte leken är något problem, snarare sällskapet i karet. Jag har aldrig sett yngel i karet där regnbågarna går, men troligtvis har dom lekt flertalet gånger men att romen snabbt blir mat.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...