Varför sandbotten (enligt artbeskrivningarna)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salta Katten
    • March 2008
    • 740

    Varför sandbotten (enligt artbeskrivningarna)?

    "Akvariet skall innehålla fin sand som bottenmaterial" står det i artbeskrivningarna för flera av regnbågsfiskarna, t ex Iriatherina werneri, Pseudomugil gertrudae och P. furcatus. Varför? Så vitt jag förstått är ju detta inga fiskar som gräver och har sig, så vad ska de med sanden till?

    Har precis fått tag på några gertrudae (Äntligen!) som nu går i ett av mina akvarier med grus, borde jag flytta dem till akvariet med sand i stället?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Ja det kan man verkligen fråga sig varför det står så. I den allmänna fiskinfon om regnbågsfisk står det så här

    bottenmaterialet skall bestå av grov sand eller fint grus (2-6 mm). Sanden/gruset skall vara relativt mörkt eftersom fiskarna färgar ut bättre då.
    Har nu korrigerat i de artbeskrivningar där det stod fel - tack för påpekandet
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Salta Katten
      • March 2008
      • 740

      #3
      Aha, då förstår jag!

      Vad bra, då får mina små raringar gå kvar med gruset, för mörkt är det i alla fall.

      Kommentar

      Arbetssätt...