Är det sant?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • polysperma
    • January 2007
    • 550

    Är det sant?

    Att man inte ska ha kampfiskar i större akvarium än 60L för dom simmar vilse.

    Sitter på ett forum och hamnade i en diskussion där en person påstog att "experter" på kampfisk sagt att dom dör i för stora kar då dom simmar vilse.
    (stora kar dvs över 60L ((som om det vore stort men nå ja))
    Jag hävdar dock att det är en kass ursäkt för att hålla dessa firrar i 3L vatten.

    Vill veta hur vida det är och källfakta om nu någon annser att jo dom simmar vilse och kommer då dö.
    Även den bästa akvarist kan fela
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Varför skulle en fisk som är vilse dö? Vet dina andra fiskar om var dom är?
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • polysperma
      • January 2007
      • 550

      #3
      nu var det ju inte jag som hävdade att det är så :-D Min kamp verkar ha pejl på att hålla sig i akvariet, tänk vad förvånad jag skulle va om jag hitta han i diskbaljan..... då kan man snacka om vilse.
      Även den bästa akvarist kan fela

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        vilket forum är det? (skulle va kul att läsa).

        kampfisk ska INTE ha under 20l-30L en vuxen hane, 1hane med 3-6honor bör ej ha under 40-50L. kampfisk kan utan problem vara i 200-300L (jag själv har haft i 500L).

        jag är ingen expert på kampfiskar men jag vet ett och annat om dom.

        yngel eller unga hanar eller vuxna hanar permanent kan vara i 2-15L. bara man inte har hanarna två hanar i karen utan en hane per kar.

        Kommentar

        • Tamarind
          • February 2008
          • 482

          #5
          Jag har en hanne och en hona i ett 375-liters (ja inte ensamma då..). Tro mej, om det är någon som har koll på varenda kvadratcentimeter i det karet så är det kamphonan!

          Kubikcentimeter blir det ju förresten...

          Kommentar

          • Marisch
            • June 2006
            • 370

            #6
            Hur gör fiskar ute i naturen då? Simmar de oxå vilse? Jag har aldrig sett en sjö på 60 liter.
            720 liter160 liter102 liter54 liter

            Kommentar

            • Nina82
              • January 2008
              • 6610

              #7
              Jag tror att diskussionen grundar sig i att labyrintfiskar måste kunna ta sig till ytan och hämta luft, men tror även att ifall ett akvarium är "för djupt" (vilket måste vara riktigt extremt) så går de inte längre ner än att de kan ta sig upp igen.
              Detta gäller såklart även andra arter som behöver fylla sig eller andas luft, tex. pansarmalar. Vissa anser att man inte bör ha pansarmalar i för höga akvarium eftersom de då har problem att hämta luft.
              12L 12L 24L 24L 24L 24L
              38L 54L 54L 63L 450L

              Kommentar

              • Diwa
                • December 2006
                • 300

                #8
                vet inte om man får länka men från tråden länkas det till zoppet så wtf =)



                därinne finns en del riktigt skrämmande exemplar som skulle behöva massor av den kunskap som finns här *ler*
                110L 54L 54L

                Kommentar

                • Flaxss
                  • November 2008
                  • 1718

                  #9
                  Ursprungligen postat av Nina82
                  Jag tror att diskussionen grundar sig i att labyrintfiskar måste kunna ta sig till ytan och hämta luft, men tror även att ifall ett akvarium är "för djupt" (vilket måste vara riktigt extremt) så går de inte längre ner än att de kan ta sig upp igen.
                  Detta gäller såklart även andra arter som behöver fylla sig eller andas luft, tex. pansarmalar. Vissa anser att man inte bör ha pansarmalar i för höga akvarium eftersom de då har problem att hämta luft.
                  håller med om det du skriver, fisken själv går inte ner på djupet i djupa kar.

                  jag har haft kampfisk i kar på 50-60cm höjd, kampfisk MÅSTE hämta luft. vilket gör att dom ''naturligt'' också håller sig till ytan. och även om dom nu skulle bege sig till botten så dör dom ju inte av att simma den biten upp och ner.

                  pansarmalar är det värre med då dom är bottenfiskar. dock är nog kampfisk mer krävande att kunna hämta luft ''tror jag''

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    #10
                    Mina har då aldrig simmat vilse i mitt 310 liters kar, dom har sina platser i karet och besöker varandra emellanåt men hittar alltid tillbaks till sin plats.
                    När dom var i mitt andra 310 liters kar så hade jag en korg som eventuella yngel skulle simma in i där låg nästan alltid den ena honan, trodde från början att hon kommit i där av misstag och släppte jämt ut henne, tillslut insåg jag att det var hennes fristad från andra fiskar och hon hoppade ut och in som hon ville, och dit hittade hon alltid.
                    Har haft dom i ett halvår och dom har nog isåfall inte förstått hur man simmar vilse eller dör.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • HenkeP
                      • January 2009
                      • 886

                      #11
                      Då var det ju väldig tur att vi flyttade över tjejens kamphane från mitt 600-liters, där den för övrigt inte såg ut att ha några större problem med att hitta, till hennes 250-liters, men vi kanske ska skaffa något mindre ändå??

                      Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                      Kommentar

                      • polysperma
                        • January 2007
                        • 550

                        #12
                        dock ställer jag mig frågande om "grundaren av BTN" verkligen sagt det utlåtandet att kampar "simmar vilse".
                        Även den bästa akvarist kan fela

                        Kommentar

                        • DAHLBERG
                          • September 2008
                          • 1598

                          #13
                          Ursprungligen postat av polysperma
                          dock ställer jag mig frågande om "grundaren av BTN" verkligen sagt det utlåtandet att kampar "simmar vilse".
                          Fråga Kjell
                          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                          540 liter kulfisk - T. lineatus
                          120 liter salt - Koraller och fisk

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av DAHLBERG
                            Fråga Kjell
                            Jag har knappast grundat BTN, så det är väl inte mig som avses antar jag.
                            Det lär nog inte heller vara den som är grundaren heller för den delen.

                            Oavsett vilket - till frågan om det är sant. Svaret är NEJ
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • DAHLBERG
                              • September 2008
                              • 1598

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Jag har knappast grundat BTN, så det är väl inte mig som avses antar jag.
                              Dåå har jag läst lite för snabbt och missförstått det som står här: http://www.backtonature.se/sweden/historia.html

                              Sunes och Charlies företag tog hand om utveckling och produktion och Kjells företag om försäljning och distribution. Bakgrunderna fick också ett namn - Back to Nature.
                              För mig låter det som att ni tre grundade BTN
                              DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                              750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                              540 liter kulfisk - T. lineatus
                              120 liter salt - Koraller och fisk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...