killifiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Myzan___
    • January 2009
    • 156

    killifiskar?

    Hejsan!
    Undrar om det finns någon som vet var man kan få tag i killifiskar, ev ägg i värmlandsområdet

    tacksam för svar !
    // Myzan___

    frågar man inget får man heller inget veta
  • Ricard
    • April 2004
    • 138

    #2
    Hej Mysan!

    Först av allt - roligt att du intresserar dig för killis!
    Om du har en zoobutik i närheten har den nästan garanterat Imazoo som grossist. Annars Akvarieteknik. Båda dessa företag har olika arter av killis på listen. Nu kan du inte räkna med att få veta lokalitet men däremot finns säkert 4-5 arter att tillgå. Kan tänka mig följande:
    • Lyrstjärtskillis - Kap Lopez (Aphyosemion australe)
    • Gardnerikilli (Fundulopanchax gardneri)
    • Clownkilli (Pseudepiplatys annulatus)
    • Guldkilli (Aplocheilus lineatus)

    De beställer hem om du vill ha. Alla dessa arter kan hållas i grupp (fler hanar och honor) i akvarier som är större är 50 liter. Har själv en grupp (2.3) Fundulopanchax sheeli i ett välplanterat 54-litersakvarium och det blir yngel hela tiden.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Guy Palm
      • March 2002
      • 5720

      #3
      Ägg behöver du inte köpa lokalt utan de skickas över hela värden. Det enklaste sättet att få tag på dem är genom AquaBid
      http://www.aquabid.com/cgi-bin/aucti...i?fwkillifishe
      Guy
      ,Poecilia,SKS,GOC,

      Kommentar

      • Myzan___
        • January 2009
        • 156

        #4
        jag har nu olika akvarium med olika fiskar i tänkte höra vilka fiskar som passar tillsammans med Fundulopanchax gardneri

        Ancistrusmalar
        L-144A Guldancistrus
        Guppy
        Guppy Endlers
        Neontetror
        Kamphane + honor
        Sebrafiskar
        Diverse olika "städfiskar" som jag tyvärr inte har nåt latinskt fint namn på.

        men ja har naturligtvis inte alla dessa i samma akvaruim, men skulle vilja veta vilja fiskar ja ska ha vart beroende på vilka som passar med den här killifisk "arten"(sorten)
        Senast redigerad av Myzan___; 08 March 2009, 08:45.
        // Myzan___

        frågar man inget får man heller inget veta

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Vad gäller att köpa ägg från Aquabid är det bättre att vänta tills det blir varmare.
          Vad gäller de fyra arter Ricard föreslog tycker jag gardnerin och lineatusen är bra förstaval men att australen och annulatusen har sina knepigheter.
          Gardnerin klarar sej bra i sällskapsakvarier men ungfisk av guppy/endlers får du räkna med står på menyn vilket gardnerin givetvis tackar för.
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • erikthur
            • March 2004
            • 9953

            #6
            Och ett ps - om du blandar guppy med endlers får du bara kalla avkomman för guppy förstås...
            Killies is a lifetime passion

            Kommentar

            • Myzan___
              • January 2009
              • 156

              #7
              Ursprungligen postat av erikthur
              Och ett ps - om du blandar guppy med endlers får du bara kalla avkomman för guppy förstås...
              nej då du behöver inte vara orolig vill inte ha konstiga korsningar
              så ja har guppy i ett akvarium å endlers i ett annat
              men har ni beställt av AquaBid? vad har ni för erfarenhet av det? snabb leverans? priset/dyrt/billigt?
              // Myzan___

              frågar man inget får man heller inget veta

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                Ursprungligen postat av Myzan___
                nej då du behöver inte vara orolig vill inte ha konstiga korsningar
                så ja har guppy i ett akvarium å endlers i ett annat
                men har ni beställt av AquaBid? vad har ni för erfarenhet av det? snabb leverans? priset/dyrt/billigt?
                det är en auktionssajt som Tradera, så du får lägga bud och se om du vinner.

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Nästan alla mina killistammar kommer från inköp via antingen auktionen på aquabid eller kontakter som jag fått därifrån. Ett annat råd är att prenumerera på killietrader. Blir man riktig intresserad går man givetvis med i Skandinaviska Killi Sällskapet. Då får man Killibladet med intressanta artiklar och Killiposten med annonser om killis.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • Ricard
                    • April 2004
                    • 138

                    #10
                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Nästan alla mina killistammar kommer från inköp via antingen auktionen på aquabid eller kontakter som jag fått därifrån. /../
                    Vad har du för erfarenheter av årstider och att skicka torv med ägg? Nu börjar temperaturerna stiga, både här i Svedala och i övriga Europa. När är det enligt din mening safe, eller så säkert man nu kan önska?

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Beror på art och äggets utveckling. Icketropiska sydamerikanska tål lägre temp t ex. Outvecklade ägg är rimligen mindre känsliga. Men jag vill nog gärna att tempen borde ligga över 10 åtminstone, gärna ännu högre när det gäller tropiska arter.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Ricard
                        • April 2004
                        • 138

                        #12
                        Då väntara vi ett par månader då. Tack för svaret. Har ju ännu inte provat på detta än.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...