Vilka fiskar passar ihop med dvärg-gurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Joly
    • February 2009
    • 4

    Vilka fiskar passar ihop med dvärg-gurami?

    Hej!

    Vi är väldigt sugna på att skaffa oss ett par dvärgguramis (dom är ju så fina!), men är oroliga för ifall de kommer gå bra ihop med de fiskar vi har? Har läst att dvärgguramin är fredlig och behöver leva andra fredliga fiskar, frågan är om de vi har går under den kategorin...

    I vårt 100-liters akvarium har vi ett stim med 9 st lyktfiskar (lampeye), 1 st mal, 3 st guppys (varav ett yngel), 2 st dalmatinermollys (par) och 2 st segelfelsmollys (par). Tidigare försökte vi ha 2 slöjstjärtar ihop med dessa men båda mollysarna och guppysarna "mobbade" dem konstant. Speciellt honorna är retliga.

    Är nu orolig att ett par dvärguramis skulle få det svårt, speciellt med de båda mollysarna! Vi har gott om gömställen, både rötter, lavastanar och flera växter.

    Har någon haft gurmamis ihop med de sorters fiskar vi har? Några problem?

    Jättsnällt om någon har några tips, vi vill ju inte att det ska bli bråk i akvariet! TACK!
    Joly
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    #2
    Min erfarenhet av dvärgguramis är att de är väldigt känsliga för vattenkvalitét. Dröjde jag typ 3 dagar med ett vattenbyt e så dog dom. Sedan såg jag en väldig skillnad i mentalitet hos de jag hade. En hanne var väldigt skygg och det tog en dag innan han vågade sig fram. En annan var mycket mer aktiv och började med skumbobyggande direkt. Den senare hade inga som hellst problem med mina andra fiskar och blev aldrig mobbad. Tyvärr dog även han efter ett tag. Jag gick då över till mosaikguramis som har klarat sig bättre.
    //
    Mvh
    Anders

    Kommentar

    • Joly
      • February 2009
      • 4

      #3
      Ursprungligen postat av andersfiskar
      Min erfarenhet av dvärgguramis är att de är väldigt känsliga för vattenkvalitét. Dröjde jag typ 3 dagar med ett vattenbyt e så dog dom. Sedan såg jag en väldig skillnad i mentalitet hos de jag hade. En hanne var väldigt skygg och det tog en dag innan han vågade sig fram. En annan var mycket mer aktiv och började med skumbobyggande direkt. Den senare hade inga som hellst problem med mina andra fiskar och blev aldrig mobbad. Tyvärr dog även han efter ett tag. Jag gick då över till mosaikguramis som har klarat sig bättre.
      Tack för snabbt svar Anders! Hoppas på att vattenkvaliten hos oss håller sig, gjorde nitrit-test och affären sa att vi hade bland de bästa de stött på. *stolt*
      vilka fiskar hade du ihop med de gurmisen då?
      Joly

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        jag har haft dvärggurami med Molly och det har funkat (222L). dom äter guppy yngel. men inga problem med vuxna guppy.

        min hane är väldigt aggressiv och har dödat en kampfisk hane. så du bör ha 1hane och flera honor så han inte stressar ihjäl en hona. ev har du 2-3par.

        Kommentar

        • Fösen
          • January 2009
          • 383

          #5
          Malar passar alltid bra ihop

          Kommentar

          Arbetssätt...