Kampfiskkull

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    #16
    Det på 1cm klarar sig nog men den mindre riskerar kanske att bli uppäten. Hade hoppats på fler än 2 stycken yngel fast det är svårt att se så kanske finns fler. Kanske kan jag fånga in ynglena och ha de i ett flytande yngelkar tills de vuxna får en lite större kull?

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #17
      Ursprungligen postat av Zwitta
      Det på 1cm klarar sig nog men den mindre riskerar kanske att bli uppäten. Hade hoppats på fler än 2 stycken yngel fast det är svårt att se så kanske finns fler. Kanske kan jag fånga in ynglena och ha de i ett flytande yngelkar tills de vuxna får en lite större kull?
      dom kommer äta upp den på 1cm också.

      direkt efter dom lekt så tar du först ut honan sedan hanen. är ynglen kvar där dom vuxna är kommer dom flesta bli mat oftast alla. så har du haft dom vuxna tillsamman med ynglen så är det därför du bara har två nu.

      så dina fiskar fick en kull på kanske 50-200yngel men att dom sedan snabbt blev mat. kampfisk yngel är mycket känsliga för flytt och nya miljöer. har du dom för länge i håven så dör dom.

      ska du flytta dom så tar du samma vatten som dom är i. och ha dom så lite som möjligt i luften.

      Kommentar

      • Zwitta
        • October 2006
        • 406

        #18
        Flyttade honan efter att äggen var laggda men såg inga yngel alls när äggen försvann så trodde hannen åt upp dem. Trodde att jag alltså inte hade några yngel och det är bara nu när de blivit lite större som jag har sett dem.
        Och det flytande yngelkaret kommer vara i odlingskaret där ynglena finns nu såklart. Kan fånga in ynglena utan att använda håv också.

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #19
          Ursprungligen postat av Zwitta
          Flyttade honan efter att äggen var laggda men såg inga yngel alls när äggen försvann så trodde hannen åt upp dem. Trodde att jag alltså inte hade några yngel och det är bara nu när de blivit lite större som jag har sett dem.
          Och det flytande yngelkaret kommer vara i odlingskaret där ynglena finns nu såklart. Kan fånga in ynglena utan att använda håv också.
          hanen äter enbart yngel som är frisimmande, han äter inte rom eller yngel som inte är frisimmande. plus rommen är rätt så ''osynlig'' bland bubblorna. så du kan ha fått rom utan att se det.

          att föda upp yngel i flytande yngelkar(yngelkasse) tycker inte jag är någon bra metod. men det får man ju själv bestämma vad man tycker eller inte.

          Kommentar

          • Zwitta
            • October 2006
            • 406

            #20
            Rommen såg jag men sen när rommen försvann såg jag inga yngel. De behöver ju bara vara i yngelkassen tills jag får fler yngel och eftersom det är 2 stycken blir det bättre att mata där.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #21
              ynglen när dom kläcks är genomskinliga och väldigt små ca 1-3mm. så när rommen försvann så hade du yngel. men att du inte såg ynglen som ändå fanns där.

              och du kan heller inte blanda olika kullar. har du nu yngel på 5-10mm så släpper du dom tillsammans med ''yngre'' yngel så kommer dom bli mat.

              Kommentar

              • Zwitta
                • October 2006
                • 406

                #22
                Får väl vänta tills de nya ynglena är tillräckligt stora för att inte bli mat till de äldre då.

                Kommentar

                Arbetssätt...