tjurig guramihane

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lina199o
    • January 2009
    • 90

    tjurig guramihane

    jag har ett par blå gurami och ett par guld gurami.
    blå gurami hanen är jätte dum mot dom andra och jagar dom hela tiden. han har även börjat gå på mina 3 platy.
    om jag tar bort honom kommer blå gurami honan bli deppig då?
    hon simmar rätt ofta ihop med guldguramisarna.
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Det är sådana guramisarna är, om du tar bort honom så kommer antagligen den andra hanen kaxa upp sig och bli lika jävlig, och om du tar bort honom så tar en av honorna ledar rollen, osv.

    Jag löste mitt problem genom att köpa fler guramis, då slutade aggressiviteten.

    Men även om du skulle ta bort honom så skulle honan knappast bli deppig, även om du ser dom som ett par, så är gurami ingen par fisk som bryr sig det minsta om sin "partner"

    Guldgurami och blå gurami är ju dessutom exakt samma fisk, bara att guldgurami har andra färger, så din hona märker ingen skillnad på guldguramina och blå guramin, därför simmar hon med dom.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • lina199o
      • January 2009
      • 90

      #3
      okej.
      mer gurami kan jag inte skaffa för de är ett 100 liters, så de skulle bli för litet.

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Då är det nog bättre att du flyttar väck allihopa.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • lina199o
          • January 2009
          • 90

          #5
          vart då?
          jag har inte råd att köpa ett till akvarium och jag har haft dom i lite mer än 2 veckor... affären tar väl inte tillbaks dom då?

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Jo, affären brukar ta tillbaks dom, dock kanske du inte får pengarna tillbaka.
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • lina199o
              • January 2009
              • 90

              #7
              okej, kanske kan byta mot annan fisk eller växter då?

              Kommentar

              • lina199o
                • January 2009
                • 90

                #8
                nu har blå gurami paret åkt.
                fick 3 platy och 2 växter istället
                är mycket nöjd

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Men honan kunde du behållt tillsammans med guldguramina.

                  Men bra att du är nöjd.
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • Slatan
                    • August 2009
                    • 277

                    #10
                    Fortsätter lite på den här tråden.

                    Köpte två guldgurami (hane & hona) för typ två månader sen, i början var dom jättebundis, simmade alltid efter varandra, dom såg så kära ut =)
                    Men för typ två veckor sen så började hanen bli tjurig, och dom slutade umgås, han typ bosatte sig i ena hörnet av akvariet samtidigt som han ibland gjorde små utfall på henne, så hon bosatte sig av rädsla i hörnet på andra sidan akvariet. Men hanen fortsätter att göra utfall på henne när han får chansen, han kan verkligen ta sats genom hela akvariet och anfalla henne, ibland missar han o träffar glaset, och den smällen hörs i andra sidan av min lägenhet...

                    Varför detta hat? Vad har det tagit åt honom? Trodde dessa skulle vara fredliga...
                    Eller är det kärlek börjar med bråk?? =)
                    -Varför är bladlöss så små?
                    -De stannar i växten!

                    54 liter akvarium

                    Kommentar

                    • Scalaren96
                      • September 2009
                      • 43

                      #11
                      jag kan ha fel men det kan bero på att hanen inte anser honan lekmogen så då blir han aggresiv mot henne istället men det brukar oftast gå över jag köpte mina guldguramis för kanske 4 månader sen först var honan jätte aggresiv mot hanen men efter 1 månad så börja dom simma ihop igen och för ungefär en 2 dag sen fick jag se att hanen har börjat bygga skumbo så jag får se om det blir något av de.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...