Blå gurmani

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klematis
    • March 2008
    • 60

    Blå gurmani

    Jag köpte två st jätteblå gurmani fiskar för ca 1 år sedan De var stora som mosaikgurmani men starkt blåa. Någon sa att det var cobolt gurmani. Någon som vet vad det kan ha varit för sort? har inte sett sådanna sedan jag köpte dom och när jag frågade efter i affären så trode de att det var blå gurmani men de är inte alls lika blå som de jag har haft. Tyvärr så har båda dött och skulle gärna haft nya.

    Tacksam för svar/Klematis
    klematis
  • tetraodonfeber
    • May 2007
    • 336

    #2
    kanse var blåare bara, ett starkare piggment. eller är du säker på att det inte var marmorgurami??
    Malawi

    Kommentar

    • Klematis
      • March 2008
      • 60

      #3
      Jag tror inte det, den var så enormt blå, såg nästan onaturligt ut. Kan man tillsätt mer färg på konstgjord väg?
      klematis

      Kommentar

      • lina199o
        • January 2009
        • 90

        #4
        det finns ju vissa sorters mat som stärker färgerna ialla fall

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Tja, nå´n form av Trichogaster trichopterus (blå/marmor/guldgurami osv) är det nog hur som helst, om de är blå, och ser ut som vuxna mosaikgurami i kropp, fenor, och storlek.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Klematis
            • March 2008
            • 60

            #6
            Jag ska ev till den zooaffären jag köpt dom i imorgon så då ska jag fråga vad det var. Det är helt säkert marmorgurmani bara att dessa var så otroligt blå. De har dött båda två annars kunde jag ju lagt ut en bild på dom.
            klematis

            Kommentar

            • Klematis
              • March 2008
              • 60

              #7
              Det känns som om det är mer de röda färgerna som förstärks, eftersom maten oftast är ganska röd.
              klematis

              Kommentar

              • qenzo
                • February 2005
                • 1747

                #8
                Mina blå gurami har inte varit blå alls utan snarare grå. Dock har den blå guramin ngt som skiljer den rätt rejält från ex marmorguramin (dock kanske det skiljer sig även där, mellan individer). Blå gurami har 2 mörka prickar på sin kropp. En vid stjärtfenan och en längre fram på kroppen (vilket mina marmorgurami Aldrig haft), medans marmorguramin är just marmorerad.

                Marmor


                Blå
                Var det meningen att du skulle ta åt dig personligen?

                Kommentar

                • Klematis
                  • March 2008
                  • 60

                  #9
                  Hejsan
                  Nu har jag varit och handlat!! De blå fiskarna heter Kobolt gurmani. Är jätteblå. De är inte så ovanliga sa han i affären.
                  klematis

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Det viktiga i det här fallet är att få reda på det latinska namnet. Coboltgurami kan vara i stort sett vad som helst, handelsnamn kan vara ganska förvirrande, särskilt på odlingsformer. Det finns flera färgvarianter av Trichogaster trichopterus, varav blå, marmor och guldgurami är några. De är alltså samma art. Finns även en brunstrimmig variant, som jag antar är nära vildformen, och är enligt mig en av de snyggare varianterna.

                    Att marmorgurami inte har blåguramins fläckar beror förmodligen på att de ofta döljs av det strimmiga marmormönstret.

                    Vore nog förresten enklare, och mer logiskt om Zoopet hade bara en artbeskrivning av Trichogaster trichopterus, med bilder på de olika färgvarianterna, istället för att ge varje färgvariant en egen artbeskrivning, som är identisk med de övriga.
                    Senast redigerad av Shepard; 18 February 2009, 17:38.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      det är en odlings form av Dvärggurami, Kobolt blå. har själv haft en sådan. väldigt vacker.

                      Kommentar

                      • Klematis
                        • March 2008
                        • 60

                        #12
                        De är väldigt vackra, ovanlig färg. De är lite "blyga" ännu. Men de har ju bara bott här i tre dagar.
                        klematis

                        Kommentar

                        Arbetssätt...