Ska jag köpa Mosaikgurami?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    Ska jag köpa Mosaikgurami?

    Jag har haft otur med mina Röd och Skyblue Dvärggurami. Tre stycken har dött (inte samtidigt) nu är fjärde också sjuk. De dog av olika anledningar tex matvägran, bölder så jag tror inte att det var pga av dåligt vatten. Men de verkar så klart känsligare än andra fiskar.

    Skulle vilja prova på Mosaikgurami istället men jag har läst om både snälla och elaka, vilket är det vanligaste? Skriv gärna om era erfarenheter
    325L
  • Bluesman
    • August 2008
    • 177

    #2
    Jag har haft otur med mina Mosaikguramis. Köpte fyra styck....och har bara "vinnaren" kvar idag. En som mobbade de andra tre så de till slut dog. Hade två hanar och två honor....och "vinnaren" är en hane. Men det är ju jäkligt snygga fiskar.

    / Göran

    Kommentar

    • Flaxss
      • November 2008
      • 1718

      #3
      har du ett par som blir dom aggressiva. lika så om du bara har fler hanar än honor så bråkar hanarna.

      ska du köpa dom så köp så du har 1hane och fler honor eller 2-4par.

      Kommentar

      • Bluesman
        • August 2008
        • 177

        #4
        Ursprungligen postat av Flaxss
        har du ett par som blir dom aggressiva. lika så om du bara har fler hanar än honor så bråkar hanarna.

        ska du köpa dom så köp så du har 1hane och fler honor eller 2-4par.
        I mitt fall så "mobbade" vinnaren först den andre hanen. Men sen fick båda honorna på tafsen också....så han är väl en vrång jävel då kan jag tänka mig.

        Kommentar

        • Flaxss
          • November 2008
          • 1718

          #5
          Ursprungligen postat av Bluesman
          I mitt fall så "mobbade" vinnaren först den andre hanen. Men sen fick båda honorna på tafsen också....så han är väl en vrång jävel då kan jag tänka mig.
          det låter väldigt aggressivt. men det finns dom också kanske. när jag haft så tycker inte jag dom varit så himla aggressiva. dom var ju inte helt fredliga men inte heller så jätte aggressiva.

          annars är det bra att ha flera par. eller 1hane och flera honor.

          Kommentar

          • Samarin4
            • December 2008
            • 227

            #6
            Jag hade ett par. Först var de ensamma i karet och det gck bra. Sen kom en Afrikansk klippräka och då gick det bra också. Men därefter la jag i en eldstjärt, då blev hanen oerhört aggressiv. Han stängde in honan i ett hörn och bråkade konstant med Eldstjärten. PÅ nätterna när hanen sov gav honan igen och slog honom.

            Det är min erfarenhet, jag skulle inte köpt dem om jag var du iallafall. Finns så många andra finare fiskar.
            http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
            uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

            Kommentar

            • aneta
              • September 2008
              • 261

              #7
              Jaha det lätt ju inte bra, tror jag ska avstå.
              Kanske ska jag köpa fler Rubingurami för de gillar jag och är mindre bråkiga
              325L

              Kommentar

              • AnnaErika
                • December 2008
                • 56

                #8
                Jag har aldrig sett aggressiva tendenser hos mina mosaikguramis! Blir lite förvånad när jag läser här faktiskt. De har aldrig jagat sina partners och heller inga andra arter i akvariet. Mosaikgurami kommer nog alltid att finnas i mitt akvarium
                250 liter sällskap
                20 liter räkor
                70 liter bågfenciklider

                Kommentar

                • JLi
                  • December 2004
                  • 773

                  #9
                  Mosaikguramina kan varra rätt så aggressiva mot varandra där den svagare i värsta fall kuvas till döds. De är stora fiskar och behöver mycket utrymme och gömställen. Har du det borde det funka. Mitt tips är 1 hane & 2 honor.
                  h. Johan

                  Kommentar

                  • aneta
                    • September 2008
                    • 261

                    #10
                    Hur är det med marmorgurami, är de fredligare?
                    Jag ville egentligen inte ha så stora fiskar men det kanske hade gått med ett par?
                    325L

                    Kommentar

                    • Samarin4
                      • December 2008
                      • 227

                      #11
                      Artbeskrivningen säger att de jagar iväg honorna efter leken. Så akvariet bör var minst 80 cm långt eller något.

                      Men det beror antagligen på fisken, MOsaikguramisarna ska ju på pappret inte vara så elaka.
                      http://blogg.aftonbladet.se/28508/ Besök min blogg!
                      uppskattar hjälp med 180 liters projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127259

                      Kommentar

                      • AnnaErika
                        • December 2008
                        • 56

                        #12
                        Ursprungligen postat av aneta
                        Hur är det med marmorgurami, är de fredligare?
                        Jag ville egentligen inte ha så stora fiskar men det kanske hade gått med ett par?
                        Jag fick till slut lämna bort mina marmorguramis för att de var så aggresiva mot varandra. En fick jag plocka ur akvariet bara några timmar efter jag stoppat i den eftersom de andra nästan hade ihjäl den. Av de tre som var kvar jagades en till slut ihjäl, och de två återstående fick flytta tillbaka till djuraffären. Aldrig mer marmorgurami för min del!

                        Igår köpte jag däremot en till mosaikgurami och det går så bra så. Det finns ingen aggressivitet där alls.
                        250 liter sällskap
                        20 liter räkor
                        70 liter bågfenciklider

                        Kommentar

                        • aneta
                          • September 2008
                          • 261

                          #13
                          Det var rena skräckhistorier med era guramisar förutom dina mosaikgurami AnnaErika. Jag bestämde mig för att inte chansa, mitt akvarium är för litet för krigande fiskar.

                          Istället ger jag sista chansen till Dvärgurami, har köpt igen en skyblue/neon (vet inte vilket är det rätta namnet) hane till min sista kvarlevande hona.
                          325L

                          Kommentar

                          • ankan94
                            • February 2009
                            • 199

                            #14
                            Jag har inget problem med mina mosaikgurami trots att jag har två hanar och en hona!!! (dom sa i butiken att en av hanarna var en hona) dom bråkar alldrig. om den "lilla" hanen kommer nära den "stora" hanen (förövrigt den som bestämmer i akvariet) så markerar bara den stora hanen att den lilla inte ska komma så nära, men det är alldrig något riktigt "bråk"
                            jag rekomenderar mosaikgurami starkt pga att dom är så vackra

                            Kommentar

                            Arbetssätt...