Kamphona - överaskning?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    Kamphona - överaskning?

    För ca två veckor sen skaffade jag en ny liten kamphona. Jag tycker om när de har blå/lila/röda färger så jag tyckte jag pekade på just en sådan i affären. Hemma blev den färglös med dominerande ränder. Tänkte att hon skulle behöva mer tid på sig att aklimatisera sig för att få fina färger men nu efter två veckor ser hon inte ut som dem andra färgranna.
    Hon är fin, svagt turkos skrimrande i ögon och fenor men när jag läst i en annan tråd om betta edithae tycker jag att hon liknar mest den sorten. Kan det vara möjligt att jag köpte henne som splendens och i själva verket är hon edithae eller tom smaragdina?

    Bifogade filer
    325L
  • aneta
    • September 2008
    • 261

    #2
    Inga kampisexperter?
    325L

    Kommentar

    • JojjeN
      • June 2008
      • 3567

      #3
      Jag är ingen kampfisk expert (Det är Flaxss område), men ofta har de belysning i affärerna som gör att färgerna inte ser lika bra ut när fisken väl kommer hem.
      Tillbaks efter paus.

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        tycker du att hon färgar ut för mycket eller tycker du hon har inga färger alls?

        dels kan det vara en ljusfråga, fiskarna får olika färger i olika ljusen. och sedan en mat fråga.

        det andra är att är honan väldigt ut färgad så är det en dominant hona. är det tvärt om är det en lägre hona.

        jag har en väldigt biffig hona som har väldigt vackra färger och är väldigt dominant mot dom andra honorna. och där är ingen hona i det karet som färgar ut ordentligt förutom den dominanta.

        har nyligen skaffat betta edithae, men jag tycker inte din liknar den arten.

        Lars-Olof kan ju också väldigt mycket om betta(mer än mig) han kanske har någon fundering?

        Kommentar

        • aneta
          • September 2008
          • 261

          #5
          Ursprungligen postat av Flaxss
          tycker du att hon färgar ut för mycket eller tycker du hon har inga färger alls?

          dels kan det vara en ljusfråga, fiskarna får olika färger i olika ljusen. och sedan en mat fråga.

          det andra är att är honan väldigt ut färgad så är det en dominant hona. är det tvärt om är det en lägre hona.

          jag har en väldigt biffig hona som har väldigt vackra färger och är väldigt dominant mot dom andra honorna. och där är ingen hona i det karet som färgar ut ordentligt förutom den dominanta.

          har nyligen skaffat betta edithae, men jag tycker inte din liknar den arten.

          Lars-Olof kan ju också väldigt mycket om betta(mer än mig) han kanske har någon fundering?
          Tycker att hon saknar färger förutom det svaga turkos på fenorna. Hon går för nuvarande bara med en hona till som inte alls är dominant. Hon blir en aning brunare ibland men oftast randig. Vet att ljuset spelar roll men dem andra är helt av annan sort känns det som.

          Kollade du länken med dem andra betta sorterna? Ibland är det ens svårt att se skillnad mellan dem

          Kan du lägga ut bilder på dina nya kampfiskar, hade varit kul att se.
          325L

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            missade länken totalt, intressant länk. tycker nog dock att det ändå är en splendens hona. men jag kan ha fel.

            har du en hanen också? köp till så du har minst 3honor.

            kan tyvärr inte ta kort på dom nu. men i slutet av veckan kan jag nog lägga in några kort.

            köpta också nya honor, som också blev färglösa men dom går ju också med mine na dominanta hona.

            Kommentar

            • aneta
              • September 2008
              • 261

              #7
              Ursprungligen postat av Flaxss
              missade länken totalt, intressant länk. tycker nog dock att det ändå är en splendens hona. men jag kan ha fel.

              har du en hanen också? köp till så du har minst 3honor.

              kan tyvärr inte ta kort på dom nu. men i slutet av veckan kan jag nog lägga in några kort.

              köpta också nya honor, som också blev färglösa men dom går ju också med mine na dominanta hona.
              Ja det är nog så annars hade hon inte kostat 30 kr, men men hon kanske ska färga ut när hon får syn på nån snygging Tyvärr dog min hane så jag ska köpa en ny.
              325L

              Kommentar

              Arbetssätt...