Erfarenheter av Ctenopoma acutirostre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

    Erfarenheter av Ctenopoma acutirostre?

    Funderar på att, än en gång, göra om 125L baljan här hemma. Nu tänkte jag höra om ni har någon erfarenhet av denna fläckiga historia? Har läst att den ska vara lite svår att hålla, men jag har redan ett väl ingånget akvarium så man kan ju hoppas på det bästa.

    Bra mat? Vilken fart på vattnet? Hur många individer i akvariumet bör jag börja med? (Tänkte nog bara ha dessa, plus eventuellt någon ancistrus) Funkar det ens i 125L?

    Hade tänkt inreda det med red moore-rötter som sticker ner uppifrån, mörkt substrat, eklöv och flytväxter. Ev. någon anubias och dylikt på botten. Alla tips är välkomna.

    MVH Johan

    Att tillägga är att jag har läst gamla trådar. Lite tunt om tips i dem tycker jag
    Senast redigerad av Johanski; 06 February 2009, 01:52.
  • Azeah
    • October 2005
    • 266

    #2
    En av mina favoriter!

    Detta är utan tvekan en av mina absoluta favoritfiskar. Har en fullvuxen och 10st småknott mellan 1-3cm. (dock inte tillsammans med den stora)

    Jag har inte märkt av att dom skulle vara svåra att hålla, har man ett inkört akvarium så är det nog inga problem. Dom äter inte flingor, bara "större" frysfoder och räkor. Laxpellets äter dom tveksamt av, eller jo den stora äter det, men dom mindre är skeptiska.

    Det är en väldigt harmlös fisk så länge den går med fiskar som inte går in i munnen. Aldrig agressiv.

    Dom tycker om mörka akvarium, din tänkta uppsättning blir nog strålande. Ancistrus ska inte vara några problem om inte malen är för stor och ctenopomorna för små.

    Dom är känsliga för lågt ph, när jag fick en dipp på ner mot 6 så mådde inte den stora så bra. Återhämtade sig dock efter ph-korrigering.

    Vad mer kan jag säga, helt klart en urmysig och personlig fisk. Börja du med en grupp på 5-10 individer, men räkna med att få utöka akviariet till större än 125L när dom blir större. Men det funkar definitivt ett bra tag.

    Kom gärna med frågor?
    1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

    Kommentar

    • Johanski
      • February 2007
      • 3044

      #3
      Tack för ett jättebra svar!

      Min lokala handlare hade fått in igår, och de är väl runt 8 cm skulle jag tro, eller dylikt.

      Så du har inte fått dem att ta pellets regelbundet? Hur funkar det med att svälta dem ett tag? Har funkat med mina andra tjuriga fiskar, och de äter nu glatt pellets. Vill ju gärna att de tar det, för deras eget bästa såklart

      Jag antar att du fått yngel på dina? Gjorde du något speciellt för att lyckas?

      MVH Johan

      Kommentar

      • Azeah
        • October 2005
        • 266

        #4
        Nej, jag har inte fått yngel på mina. Köpte dom väldigt små och dom har växt väldigt olika.

        Har nog inte testat svälda pellets, det ska jag prova. Tack för tipset.
        1200L vatten och 1200L luft. Min Zoon

        Kommentar

        • Johanski
          • February 2007
          • 3044

          #5
          Ah, jag menar att du ska svälta fisken ett tag, så den tar pellets och inser att det inte är så dåligt som den tror

          Kommentar

          • nille
            • March 2002
            • 323

            #6
            Detta tillhör också en av mina absoluta favoriter.
            Jag har tidigare under en period på 5-6 år hållt 5 individer ,som under dessa år gick från ca 10 cm till att vara 15+ när jag sålde dem,litteraturen såger att de kan bli 20 cm vilket jag aldrig sett.

            Har inte hållt mig uppdaterad ang acutirostre´n,men under nittiotalet var den hittills bara förökad i akvarium en gång(På ett offentligt akvarium i Schweiz el.Belgien).

            Har inte uppfattat acutirostre´n som svår på något sätt,mina mådde perfekt,jag såg aldrig att de mådde dåligt på något sätt.
            Du har kanske sett i Akvariets lexikon att den har en 3 el 4 i svårighetsgrad,men det har alla rovfiskar där,förmodligenför att ge ett varningens finger om att de är rovgiriga.

            Visst äter acutirostre småfisk,men vet man om detta problem så är det inget problem att hålla den.

            Jag höll dem under tiden jag hade dem i ett Västafrikanskt biotopakvarium på 375 liter.
            Övriga invånare i akvariet var fjärilsfisk,kongotetror,Brucinis longipinnis,Pelvicachromis aff pulcher,samt några Synodontis shoutedeni.

            lycka till med dessa charmiga firrar

            Niclas
            niclas

            Kommentar

            Arbetssätt...