Vilka fiskar har NI tillsammans...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeroS
    • January 2009
    • 285

    Vilka fiskar har NI tillsammans...

    ... med era kampfiskar?
    Ren nyfikenhet, vilka som passar för er. Det är ju såå olika

    Tack
    Senast redigerad av HeroS; 01 February 2009, 10:08.
    96 Liter
    54 Liter
    /Sandra
  • EoT
    • August 2008
    • 22

    #2
    Vi kör våran ena hanne med marmorgurami, silverhaj och scalarer samt lite svarta neontetror och kopparbarber.
    -Helt utan problem.

    Våran andra hanne går med praktbotior, kardinaltetror, guldbarber, zebrafiskar och mosaikgurami.
    -Han kan bli lite irriterad och jaga bort zebrorna och gulbarberna ibland, men annars helt broblemfritt.

    Sen har vi en hona också, men den går i ett annat kar med ungfödare.
    (Molly, platy och guppy)
    -Fungerar också bra.
    270-liters Mp Scubabay 180-liters Juwel Rio 110-liters Kulfisk/Månfisk/Argus/Minihaj
    54-liters Yngelkar 54-liters Ungfödare
    37-liters 6-kant Guldfisk

    Kommentar

    • HeroS
      • January 2009
      • 285

      #3
      Ursprungligen postat av EoT
      Vi kör våran ena hanne med marmorgurami, silverhaj och scalarer samt lite svarta neontetror och kopparbarber.
      -Helt utan problem.

      Våran andra hanne går med praktbotior, kardinaltetror, guldbarber, zebrafiskar och mosaikgurami.
      -Han kan bli lite irriterad och jaga bort zebrorna och gulbarberna ibland, men annars helt broblemfritt.

      Sen har vi en hona också, men den går i ett annat kar med ungfödare.
      (Molly, platy och guppy)
      -Fungerar också bra.
      Så enligt dig funkar det med guramisar? Lite sugen på det, men vill inte att någon ska skadas...
      96 Liter
      54 Liter
      /Sandra

      Kommentar

      • Flaxss
        • November 2008
        • 1718

        #4
        Ursprungligen postat av HeroS
        Så enligt dig funkar det med guramisar? Lite sugen på det, men vill inte att någon ska skadas...
        det är väldigt individuellt om det funkar eller ej. någon kanske funkar hos mig men inte hos någon annan.

        hos mig har dessa fiskar funkat med Kampfisk

        Honungsgurami
        Mosaikgurami
        Blågurami
        men dom kan jaga kampfisken och ''hugga'' till.


        dessa har kampfiskar varit elaka mot
        Pygmegurami
        Knorrandegurami
        Lakritsgurami


        dessa har bråkat eller skadat kampfiskar och också dödat
        Bandgurami
        Dvärggurami
        Läppgurami

        Kommentar

        • JojjeN
          • June 2008
          • 3567

          #5
          Labyrint fiskar är några av de mest individuella fiskar som finns, alla är olika.
          Tillbaks efter paus.

          Kommentar

          • oaken
            • September 2006
            • 901

            #6
            Ursprungligen postat av JojjeN
            Labyrint fiskar är några av de mest individuella fiskar som finns, alla är olika.
            Det här kändes som ett mycket konstigt uttalande? Talar du om Betta splendens eller Labyrintfiskar som helhet?

            Flaxss: Parosphromenus (Lakritsgurami) bör man vara bara håll med mycket små och snälla fiskar, så det är inte så konstigt om de inte funkar ihop med Betta splendens.

            Kommentar

            • JojjeN
              • June 2008
              • 3567

              #7
              Läs första ordet.
              Tillbaks efter paus.

              Kommentar

              • oaken
                • September 2006
                • 901

                #8
                Ursprungligen postat av JojjeN
                Läs första ordet.
                Ja, men hur menar du då? Att alla individer inom en och samma art är olika? Jag har aldrig märkt någon skillnad.

                Kommentar

                • JojjeN
                  • June 2008
                  • 3567

                  #9
                  Jag märker stor skillnad mellan individerna. Tex en kampfisk kan vara ganska fredlig medans en annan sliter allt som rör sig i stycken.-
                  Tillbaks efter paus.

                  Kommentar

                  • oaken
                    • September 2006
                    • 901

                    #10
                    Ursprungligen postat av JojjeN
                    Jag märker stor skillnad mellan individerna. Tex en kampfisk kan vara ganska fredlig medans en annan sliter allt som rör sig i stycken.-
                    Ja, men nu hamnade vi ju på Betta splendens igen, och alla dess avlade former. Vi pratar ju Labyrintfiskar som helhet, talar man om en art som man avlat på för att i många fall få fram så starka och aggressiva individer så känns det inte så intressant.

                    Kommentar

                    • Flaxss
                      • November 2008
                      • 1718

                      #11
                      Ursprungligen postat av oaken

                      Flaxss: Parosphromenus (Lakritsgurami) bör man vara bara håll med mycket små och snälla fiskar, så det är inte så konstigt om de inte funkar ihop med Betta splendens.
                      jo det var ju därför jag skrev det så trådskaparen inte köper det som sällskap.

                      det är väl det som tråden handklar om`?

                      Kommentar

                      • oaken
                        • September 2006
                        • 901

                        #12
                        Ursprungligen postat av Flaxss
                        jo det var ju därför jag skrev det så trådskaparen inte köper det som sällskap.

                        det är väl det som tråden handklar om`?
                        Jo, precis. Jag påpekade mest att de hålls bäst i artakvarium.

                        Kommentar

                        • Flaxss
                          • November 2008
                          • 1718

                          #13
                          Ursprungligen postat av oaken
                          Ja, men nu hamnade vi ju på Betta splendens igen, och alla dess avlade former. Vi pratar ju Labyrintfiskar som helhet, talar man om en art som man avlat på för att i många fall få fram så starka och aggressiva individer så känns det inte så intressant.
                          Betta splendens är en art som jag tycker har starka individer. av den anlednigen att en del är avlade för att vara aggressiva,exempel dom man köper i butikerna är oftast från en mer agressiv stam. men man kan också få några som är mindre agressiva då funkar den ju också bättre med gurami. mycket har ju att göra med fenorna och färgena och hur agrsseiv kampfisken är.

                          exmepel i naturen är betta splendens mycket snällare.

                          sedan finns det ju andra arter av betta som är snälalre där man kan ha flera hanar tillsamans, dom kan säkert också funka bättre med andra labyrint fiskar.

                          sedan allmänt ''labyrint'' fiskar tycker jag det kan vara skillnad också med olika individer. Gurami,Makropod,Betta kan ju vara agressiva vid lek och mot hanar generellt men en del mer eller mindrer,.

                          Kommentar

                          • Flaxss
                            • November 2008
                            • 1718

                            #14
                            Ursprungligen postat av oaken
                            Jo, precis. Jag påpekade mest att de hålls bäst i artakvarium.
                            alla fiskar skulle väl trivas bäst i art-kar.

                            men både Knorr,Pygme och Lakritsgurami är ju fiskar som gör sig bra i art-kar och kommer då enbart till sin fulla rätt.

                            kom på nu att jag har haft Makropod utan problem exempel med Knorr och Pygmegurami.

                            Kommentar

                            • oaken
                              • September 2006
                              • 901

                              #15
                              Ursprungligen postat av Flaxss
                              alla fiskar skulle väl trivas bäst i art-kar.
                              Tja, antagligen. Men Parosphromenus-arter är oftast extremt tillbakadragna och är svåra att få att äta dött foder, var mest därför.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...