Hjälp med mina Knorrande Guramis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Micke_nes
    • January 2009
    • 64

    Hjälp med mina Knorrande Guramis

    Det är så att igår så köpte jag mig två stycken "knorrande Guramis" Jag tror att det är en hona och en hane. Men De verkar inte trivas i mitt akvarium- Är det någon här som har någon koll på denna fisk? Tacksam för svar.
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    har du lite mer information om karet dom är ?

    hur verkar dom inte trivas?

    det tar ett tid innan dom har installera sig i karet. för mina tog det ca 3-4veckor innan dom kom till rätta.

    Kommentar

    • Micke_nes
      • January 2009
      • 64

      #3
      Karet dom är i är på 60liter. Kommer att skaffa ett större som dom kommer att få flytta till i framtiden. Jag har 6-7 växter i och några stenar och en grotta.

      Dom håller i stort sett enbart till vid pumpen. En av dom är i grottan relativt ofta också. Funderar på ifall de fått Torpedsjukan för de är knappt uppe vid ytan och en av dom har inte sina fenor "utsträckta".

      Om dom skulle vara sjuka så kommer jag definitivt att åka till Djur kompaniet här i stan och skälla ut dom.

      Kommentar

      • cecilienne
        • February 2007
        • 282

        #4
        Det är inte säkert att djuraffären har gjort något fel. En del fiskar kan bli sjuka av flytt/byte av vatten på grund av stressen och de skillnader i vattenvärde som det orsakar. Nu vet jag dock inte just så mycket om din typ av fisk tyvärr... hoppas att någon annan kan hjälpa dig.

        Kommentar

        • Micke_nes
          • January 2009
          • 64

          #5
          Ursprungligen postat av aelva
          Det är inte säkert att djuraffären har gjort något fel. En del fiskar kan bli sjuka av flytt/byte av vatten på grund av stressen och de skillnader i vattenvärde som det orsakar. Nu vet jag dock inte just så mycket om din typ av fisk tyvärr... hoppas att någon annan kan hjälpa dig.
          Kan de bli sjuka på bara sådär en till två dagar?

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            ja dom kan bli sjuka på 2dagar vita prick kan exempel utbryta dagen innan.

            har du bild på dom ? så är det lättare att se om dom har någon ev sjukdom.

            att dom står vid pumpen kan ju vara att dom är nya och att du kanske har fiskar som är lite ''vilda'' av sig. det tar ett tag för dom att ''känna sig'' som hemma, som jag skrev innan. och då under tiden kan dom stå och trycka vid ett hörn och ha fenorna ihop.

            Kommentar

            • Micke_nes
              • January 2009
              • 64

              #7
              Det var så att dom var ensamma i karet.( har endast en mal på botten) Idag på morgonen så låg en av dom på botten och flämtade och den andra var på väg ner. Så jag åkte till djuraffären och kollade lite i det karet dom hade tagit mina fiskar ifrån och det var flera där inne som såg halvdöda ut. (dom såg friska ut när jag var där) Så jag pratade med dom och förklarade mitt problem. Så det slutade med att jag fick lämna tillbaka fiskarna och välja två valfria guramis som plåster på såren. Så det blev ett fint par Guldgurami.

              Kommentar

              Arbetssätt...