hur många kampfiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SandraPandra
    • June 2008
    • 142

    hur många kampfiskar?

    heej, just nu står jag och överväger mellan saltvatten och kampiskar. jag älskar verkligen kampfiskar men har blivit lite galen i nemo om man ska säga så. men nu undrade jag hur många kampiskar man kan ha ihop? jag har 54liters. men funderar på större, runt 100liter. hur många honor till hanen? för jag vill att dom ska vara i sällskapsakvariumet. så de e ingen fråga om avel eller nått sånt, va kan man va för andra fiskar till? jag tänkte nått botten levande. typ räkor, skulle de funka? jag hade förut en kampfisk hane och två honor, men han va för aggressiv mot honorna. så dom fick bo separat. kan man få en kampfisk vänlig mot honorna?

    mvh sandra.
  • Flaxss
    • November 2008
    • 1718

    #2
    dom flesta kampfisk hanar är vänliga mot honor. dock vid lek och vid matning och första tiden så kan dom vara aggressiva(också olika för varje individ). men det händer att honor dör när hanen är inblandad men dock sällan. oftast Är det frågan om att det har varit en tuff lek och honan har fått stora skador som gjort att hon inte klarat sig.

    jag själv har haft en hane som fick rejält med stryk en gång av en hona. hanen klarade sig och dom går nu fint ihop och har också lekt.

    vill du ha honor till din hane så köp ca 3-6honor det blir en bra mix. och även honor spänner upp sig och kan vara elaka (ibland värre än hanen) så har du honor som har vackra fäger så kan det går värre med hanen och honorna imellan.

    i 50L 1hane och 3-5honor
    100L fler honor ,, kom ihåg att inreda med mycket gömställen och tätplanterade områden så honorna kan komma udan om det blir för hett ibland.

    räkor kan funka om du väljer räkor som inte är små, exmepel har jag själv haft Amano räkor med kampfisk utan problem dock ev räkyngel blir ibland uppätna.

    annars passar ju malar att ha på botten exmepel pansarmalar och Dvärgbotia funkar ju också vill vara i stim av minst 5 samma gäller pansarmalar.

    Kommentar

    • danneregner
      • October 2006
      • 1347

      #3
      Tre eller fler honor får du nog skaffa.

      Roliga fiskar som funkar bra med kampfisk som är nära botten skulle kunna vara någon apistogramma kanske? Ir någon corydoras. Mindre räkor typ körsbörsrökor blir mat direkt. Funkade bra för mig. Skaffa inte fiskar med långa fenor typ guppy ir liknande för hanar blir lätt agressiva mot dom.
      Diskus

      Kommentar

      Arbetssätt...