knäppt....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sanric
    • May 2008
    • 19

    knäppt....

    Ja har en kampfisk som ja köpte som en hona men akvarie handlaren trodde var en hane.(efter som att hon sloggs med en annan hona) när ja kom hem med henne efter någon vecka blev en vit prick synlig mellan fenorna och så ja köpte en hane och dom gick bra tillsammans. Dom brydde sig inte om honom, inte ett dugg...Och så plötsligt började hon "uppvakta honom,göra skummbon" men det var slut lika fort som det började. Hanen dog och hon blev lite mer elak mot dom andra, så ja köpte en ny hanne för några dagar sedan och du när ja släpper henne i hanns vatten börjar dom "slåss" båda blåser, upp sig och vasra upp sig och börjar vita varndra...så ja har henne i ett yngelakvarium (nätt) brevid och då går det bra...men vad ska ja göra vill ju inte mista någon av dom efter som honan e jätte fin..
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Det är hanen som bygger skumbo, så om det var "honan" som bygde så är det en hane.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • Sanric
      • May 2008
      • 19

      #3
      ja visst det ska han göra.....Men h*n gjorde det när dom först träffades...kan hon ha bytt kön?? Hur ska en typisk hona vara?

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Då är det en hane, för honor KAN inte bygga skumbo.

        Honor har en tydlig vit fläck vid analen.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • Sanric
          • May 2008
          • 19

          #5
          Då har våran akvarist fel då ...Men hur har då 2 hannar klarat av att bo i ett 100 liters akvarium ett halvår?? (dåligt möblerat)

          Kommentar

          • JojjeN
            • June 2008
            • 3567

            #6
            Ingen aning...
            Tillbaks efter paus.

            Kommentar

            • Flaxss
              • November 2008
              • 1718

              #7
              sällan sällan sällan kan honor bygga skumbo. sedan tyckte jag din text var lite rörlig.

              köpte du en hona först? som sedan gick bra ihop med en hane? och så ville honan para sig med hanen? sedan kom du på att det ev är en hane, så du har 2hanar nu i samma kar?

              har en en vit ''plupp'' så är det en hona. har du bild på den som du tror är en hane? för jag kan se lätt vad det är.

              har du stort kar så kan det funka att ha två hanar tillsammans. exempel jag själv har haft två plakat hanar(splendens) tillsammans i ett 500L, kom en vid gränsen fick den sig ett nyp sedan återvände dom till sina revir. dock det är lite av en risk.

              men du hade 100l? jag tror att hade du haft då två hanar i ett 100L så hade den ena nog dödat den.

              ett annat exempel är att jag hade en röd med slöjfenor och en plakat bägge betta splendens i ett 200L. det funkade bra i ett tag men sedan råkade dom komma i bråk och den ena blev svårt skadad. dock var dom där i utran större skador i någon månad.

              kampfiskar är ju också olika agreesiva. har man två vildfångade hanar med normala fenor så är det lättare att ha hanar tillsammans i större kar.

              Kommentar

              • Sanric
                • May 2008
                • 19

                #8
                min lille bror fick ett 100 L akvarium i fjol. Då köpte jag en kampfisk hona och skulle även ha en hanne men den blev sjuk innan vi han köpa den. Så vi köpte en annan 1 månad efteråt, för ca 2 veckor sedan försvann hanen. Så vi köpte en ny för 2-3 dagar sedan. Vi försökte att para ihop dom i mitt 60 L akvarium. Men då började honan att mobsa upp sig antagligen till fight. Så nu har vi släppt ner honan i gen i det stora akvariet. Det blev så rörigt förut (blev som panikslagen)

                Kommentar

                Arbetssätt...