Kampfisk + Neontetror - a no no combination?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FishyFish
    • January 2009
    • 3

    Kampfisk + Neontetror - a no no combination?!

    Har realtivt nyligen startat upp ett akvarium (64l) och jag skaffade en kampfiskhane och letade sen efter lämpligt sällskap till honom.

    Hade läst att neontetror skulle kunna gå bra, i värsta fall skulle kampfisken äta upp dem. Men jag chansade och köpte ett stimm med neontetror. Blev lite nervös när kampfisken spände upp sig när jag släppte i dem, men (förutom lite utfall då och då) det har gått bra.......fram tills idag (7 dagar senare)

    Nu har Neontetrorna tykat upp sig mot kampfisken!

    Märkte först att kampfisken hade lite fransig stjärtfena och såg sen att en neontetra nafsade lite efter honom!!?? Jag som trodde att nenotetrorna skulle vara snälla och kampfisken lite elak, men nu är det tvärt om!

    Är neontetror verkligen bra som sällskap till kampfisk?! (...Eller är de neontetror jag köpt bara väldigt onda?)

    Får se hur det går med kampfisken imån, blir det värre får jag leta efternånstan att göra av honom...

    Nån som varit med om något liknande?
  • Nina82
    • January 2008
    • 6610

    #2
    Oj.. Det har jag aldrig hört talas om

    Är du säker på att kampfisken mår bra.. Fiskar som inte mår bra brukar bli tuggade på eftersom de inte har möjlighet/ork att fly.
    12L 12L 24L 24L 24L 24L
    38L 54L 54L 63L 450L

    Kommentar

    • FishyFish
      • January 2009
      • 3

      #3
      Han verkar frisk både till utseende och beteende, är med och äter o.sv...Han är inte passiv eller så.
      Senast redigerad av FishyFish; 21 January 2009, 22:24.

      Kommentar

      • Nina82
        • January 2008
        • 6610

        #4
        Fortsätter de mobba så bör du nog sära på dem.. Annars kommer nog kampfiskens fenor ryka ganska snabbt.
        Fenor är som godis för fiskar.. Har de väl fått smak är det svårt att låta bli
        12L 12L 24L 24L 24L 24L
        38L 54L 54L 63L 450L

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Slöjkampfiskars onaturligt stora fenor gör dem till rätt dåliga simmare, och deras sätt att röra sig kan påminna om en skadad fisk, vilket kan göra andra fiskar nyfikna. Små och snabba stimfiskar är nog egentligen inget bra sällskap till slöjkampfiskhanar, i alla fall inte i ett litet akvarium.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Flaxss
            • November 2008
            • 1718

            #6
            jag har haft kampfiskar med Neontetror och det funkade inte,hände samma sak.

            Kommentar

            • FishyFish
              • January 2009
              • 3

              #7
              Då har man blivit en erfarenhet rikare nu iallfall...

              Kampfisken får tillsvidare bo tillsammans med monstermalen i mitt gamla akvarium.

              For those interested:
              När han repat sig lite mer så kommer han (och monstermalen) nog snart ut under "annons fliken".
              Senast redigerad av FishyFish; 22 January 2009, 19:43.

              Kommentar

              • Flaxss
                • November 2008
                • 1718

                #8
                var bor du?

                vad har du för färg på den?

                Kommentar

                Arbetssätt...