Blå gurami

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lillalina
    • December 2008
    • 13

    Blå gurami

    Hej hopp!

    Äntligen har min hane lyckats få till ett ordentligt skumbo i odlingskaret som jag inrättade förra veckan. Fast en sak slog mig nu: Hur ser man om där finns ägg i boet??

    En fråga till. Ungefär hur lång tid tar det från att äggen är lagda tills att dom kläcks?

    Tacksam för svar
  • JojjeN
    • June 2008
    • 3567

    #2
    Ungefär som orangea prickar i skumboet.

    Tar normalt ca 30 timmar eller lite till innan de kläcks.
    Tillbaks efter paus.

    Kommentar

    • lillalina
      • December 2008
      • 13

      #3
      ok. Är de här orangea prickarna tydliga eller måste man kolla skitnära och jättenoga?

      Kommentar

      • JojjeN
        • June 2008
        • 3567

        #4
        Nu har jag aldrig sett de IRL, men det verkar som om de är ganska tydliga.
        Tillbaks efter paus.

        Kommentar

        • lillalina
          • December 2008
          • 13

          #5
          oki. tack ska du ha *synar karet*

          Kommentar

          • lillalina
            • December 2008
            • 13

            #6
            ok. en annan fråga. bygger hanen skumboet först och sen försöker övertyga honan att leka med honom, eller är det redan "bestämt" när han bygger boet att honan ska släppa ägg däri?

            Kommentar

            • GulaFisken
              • November 2008
              • 87

              #7
              Nu vet jag inte mycket om gurami men vet hur en del andra fiskar med skumbo brukar bete sig under lek och det brukar hålla sig till dessa normer:

              Hanan bygger upp ett skumbo när han ser honan för att få henne intresserad (ibland bygger de ändå)
              Honan väntar tills det är ett "godkännt" bo.
              Leken början, honan släpper äggen.

              Vill bara säga att det inte alls är säkert att honan leker bara för att hon ser ett skumbo (vad jag vet)

              Kommentar

              • lillalina
                • December 2008
                • 13

                #8
                aww... vad tråkigt. är det nån som vet om det finns nån bra bild nånstans på en romstinn blå guramihona? jag har ju fått för mig att min e rund om magen, men det kanske bara är jag som inbillar mig för att jag vill att det ska va så :P

                Kommentar

                • GulaFisken
                  • November 2008
                  • 87

                  #9
                  jag tror inte du inbillar dig ^^.. jag hade också mina tvivel första gången jag hade fisk hemma som var rund, det hjälpte inte att familjen påstod att jag såg fel... men sedan var det för uppenbart för någon att neka :P... vänta lite till och se om hon blir ännu rundare

                  Kommentar

                  Arbetssätt...